Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30697
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dalgiza Andrade Oliveriapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2803696275869287pt_BR
dc.contributor.referee1Elisângela Cristina Aganettept_BR
dc.contributor.referee2Ricardo Rodrigues Barbosapt_BR
dc.creatorCelsiane Aline Vieira Araújopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9620743546631987pt_BR
dc.date.accessioned2019-10-25T13:05:55Z-
dc.date.available2019-10-25T13:05:55Z-
dc.date.issued2018-09-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30697-
dc.description.abstractAccess to public information, regulated by Act number 12527/2011, requires a series of actions that can contribute to its implementation in the three spheres of government. It is observed internally in the institutions the adoption of a new information culture that has as protagonist the public servant. However, who is this servant? What is your appropriation of the act? By what criteria does this professional work out the public information? It is necessary to understand the barriers established in the institutions in order to have subsidies to contribute to the effective implementation of the Access to Information Act. The study aimed to get to know the organization of public information in the context of active transparency in the municipal sphere from the perspective of the servant. A profile analysis of the public servant, responsible for the institutional information management, was carried out; in the same way, it was sought to know, from its perspective, the public information management regarding the implementation of said act in the Metropolitan Region of Belo Horizonte. The research was characterized by the qualitative approach, also using quantitative instruments, and was classified as exploratory research of an applied nature. A web-based questionnaire was applied in the 25 municipalities of the 34 that compose the metropolitan area of Belo Horizonte, because they are in accordance with the established by the act regarding the requirement of a transparency portal in municipalities with more than 10 thousand inhabitants. Of the 25 municipalities, 20 answered the questionnaire, totaling a percentage of 80% return. The analysis showed that the profile of the servants is composed mostly of men, graduates and with specialization, aged between 31 and 40 years. These belong to different areas and positions in the prefectures, with two specific positions in the subject. Most understand about the act, but do not have the mastery of their text. There is little knowledge about open data, but they understand the importance of active transparency, as well as the need to qualify to implement access to public information through active transparency and to adapt their municipalities to the act. It is considered that the act is a "modus operandi" of Information Science and that many of the professionals who now work with public information management are still unprepared, which points out the need and possibility of information professionals working in this area: public information management. This study is expected to make room for the practice of information science in the public information management.pt_BR
dc.description.resumoO acesso à informação pública, regulamentado pela Lei n. 12.527/11, demanda uma série de ações que podem contribuir para sua implementação nas três esferas de governo. Observa-se internamente nas instituições a adoção de uma nova cultura informacional que tem como protagonista o servidor público. Mas quem é esse servidor? Qual é a sua apropriação acerca da lei? Com quais critérios esse profissional trabalha a informação pública? É preciso compreender as barreiras estabelecidas nas instituições a fim de se dispor de subsídios que contribuam para a efetiva implementação da Lei de Acesso à Informação. O estudo teve como objetivo conhecer a organização da informação pública no contexto da transparência ativa na esfera municipal sob a perspectiva do servidor. Realizou-se uma análise do perfil do servidor público, responsável pela gestão das informações institucionais; do mesmo modo buscou-se conhecer, sob sua perspectiva, a gestão da informação pública diante da implementação da referida lei na Região Metropolitana de Belo Horizonte. A pesquisa caracterizou-se pela abordagem qualitativa, valendo-se também de instrumentos quantitativos, e classificou-se como pesquisa exploratória de natureza aplicada. Aplicou-se um questionário, via web, nos 25 municípios dos 34 que compõem a região metropolitana de Belo Horizonte, por estarem de acordo com o estabelecido pela lei quanto à obrigatoriedade da existência de um portal de transparência nos municípios com mais de 10 mil habitantes. Dos 25 municípios, 20 responderam ao questionário, totalizando um percentual de 80% de retorno. A análise apontou que o perfil dos servidores é composto em sua maioria por homens, graduados e com especialização, com idade entre 31 e 40 anos. Estes pertencem a áreas e cargos distintos nas prefeituras, com destaque para dois cargos específicos na temática. A maioria compreende a lei, mas não tem o domínio de seu texto. Há pouco conhecimento sobre dados abertos, mas entendem a importância da transparência ativa, bem como a necessidade de se qualificarem para implementar o acesso à informação pública via transparência ativa e adequarem seus municípios à lei. Considera-se que a lei é um modus operandi da Ciência da Informação e que muitos dos profissionais que hoje atuam na gestão da informação pública ainda se encontram despreparados, o que vem apontar a necessidade e possibilidade de profissionais da informação atuando na área da gestão da informação pública. Espera-se, com este estudo, abrir espaço para a prática da ciência da informação na gestão da informação pública.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimentopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Portugal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectLei de acesso à informação públicapt_BR
dc.subjectServidor públicopt_BR
dc.subjectRegião metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.subjectTransparência ativapt_BR
dc.subjectGestão da informação públicapt_BR
dc.titleGestão da informação: desafios do servidor público na implementação da transparência ativa na região metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao_ppggoc_Celsiane_Araujo_Publicacao_BTD_ECI.pdfAberto2.7 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons