Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30805
Type: Tese
Title: O disurso da inovação tecnológica à luz da retórica
Authors: Ester Junia Silva Couto
First Advisor: Helcira Maria Rodrigues de Lima
First Referee: Helcira Maria Rodrigues de Lima
Second Referee: Gustavo Ximenes Cunha
Third Referee: Ana Elisa Novais
metadata.dc.contributor.referee4: Carla Barbosa Moreira
metadata.dc.contributor.referee5: Cristia Rodrigues Miranda
Abstract: Nesta pesquisa evidenciamos o caráter híbrido do discurso da inovação tecnológica em sites corporativos e refletimos sobre o papel das marcas do epidítico nesse discurso. Também foi possível compreender as características do discurso da inovação tecnológica, as estratégias argumentativas utilizadas pelas organizações do setor tecnológico para divulgar seus produtos no site corporativo, os sentidos da expressão “inovação tecnológica” e em que medida as emoções suscitadas discursivamente e a construção da imagem de si podem contribuir para a construção de um ethos de eficácia das vendas de tecnologia. Para tanto, foi analisada a construção argumentativa de cinco diferentes sites oficiais de empresas ligadas ao setor de tecnologia: Facebook, Uber, Amazon, Apple e Google. Para efetivar nossos objetivos, buscamos resgatar a discussão atual sobre o discurso corporativo a fim de chegar ao discurso da inovação tecnológica. Nesse percurso, abordamos o marketing e as novas configurações do epidítico e como eles influenciam os contornos do discurso de inovação tecnológica, a partir de um olhar centrado nas características das companhias selecionadas como objeto de estudo. Foi preciso, ainda, considerarmos os aspectos econômicos, políticos, históricos e sociais que evidenciam a emergência desse novo gênero de discurso com as características que lhe são próprias no ambiente virtual.
Abstract: In this research we highlight the hybrid nature of the discourse of technological innovation in corporate websites and reflect on the role of the epideictic tags in this discourse. It was also possible to understand the discourse characteristics of technological innovation, the argumentative strategies used by organizations in the technological sector to promote their products on the corporate website, the meanings of the expression "technological innovation" and to what extent discursive emotions and image construction of themselves can contribute to the construction of an ethos of effectiveness of sales of technology. To do so, we analyzed the argumentative construction of five different official sites of companies related to the technology sector: Facebook, Uber, Amazon, Apple and Google. To achieve our objectives, we seek to rescue the current discussion about corporate discourse in order to reach the discourse of technological innovation. In this course, we discuss the marketing and the new configurations of the epidemic and how they influence the contours of the discourse of technological innovation, based on a look centered on the characteristics of the companies selected as object of study. It was also necessary to consider the economic, political, historical and social aspects that evidence the emergence of this new genre of discourse with the characteristics that are proper to it in the virtual environment.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/30805
Issue Date: 12-Jul-2019
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Ester Junia Silva Couto.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.