Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/30927
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Mauro Rodrigues | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2910529710363813 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Clifford Hill Korman | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Maurílio Andrade Rocha | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Heloisa Faria Braga | pt_BR |
dc.creator | Leandro Alves Do Carmo | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2409972030249524 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-11-11T18:25:22Z | - |
dc.date.available | 2019-11-11T18:25:22Z | - |
dc.date.issued | 2017-10-24 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/30927 | - |
dc.description.abstract | The present study aims to transcribe and analyze some Toninho Horta’s compositions and arrangements, systematizing the information in compliance with popular music school agreements, in the musical performance research line. This demand arises from the opening of new university courses in Brazil, which aimed to train professionals, researchers and performers, specialized in popular music. These courses demand specific forms of popular music writing associated with acoustic and electric guitar. Our analyses will focus on the harmonies and melodies of Horta. We will research possible patterns in voice leading, harmonic progressions and rhythmic components. It will also examine how these aspects influence in composition and performance, investigating how they can help the performer in its construction. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente estudo, contido na linha de pesquisa em performance musical, visa realizar transcrições e análises de algumas composições e arranjos de Toninho Horta, sistematizando as informações em observância às tratativas de constituição de uma área de música popular. Essa nova área começa a se firmar a partir da abertura, no Brasil, de novos cursos universitários voltados para a formação de profissionais, pesquisadores e performers, especializados em música popular, e com a crescente demanda por formas específicas de escrita de música popular, particularmente a brasileira, associadas ao violão e à guitarra. Nossas análises terão como foco as harmonias e melodias do artista, pesquisando possíveis padrões recorrentes na condução de vozes, encadeamentos harmônicos e condução rítmica, examinando como estes aspectos influenciam a composição e a performance, investigando como podem auxiliar o performer em sua concepção. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | A guitarra de Toninho Horta | pt_BR |
dc.subject | Música popular brasileira | pt_BR |
dc.subject | Transcrição | pt_BR |
dc.subject | Analise e concepção harmônica | pt_BR |
dc.subject.other | Música | - |
dc.subject.other | Horta, Toninho, 1948- | - |
dc.subject.other | Harmonia (Música) | - |
dc.subject.other | Música instrumental | - |
dc.title | A linguagem idiomática da guitarra de Toninho Horta: concepções harmónicas nas música instrumental | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Trabalho Final Leandro do Carmo Publicação 2019.pdf | Aberto | 11.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.