Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/30927
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauro Rodriguespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2910529710363813pt_BR
dc.contributor.referee1Clifford Hill Kormanpt_BR
dc.contributor.referee2Maurílio Andrade Rochapt_BR
dc.contributor.referee3Heloisa Faria Bragapt_BR
dc.creatorLeandro Alves Do Carmopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2409972030249524pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-11T18:25:22Z-
dc.date.available2019-11-11T18:25:22Z-
dc.date.issued2017-10-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/30927-
dc.description.abstractThe present study aims to transcribe and analyze some Toninho Horta’s compositions and arrangements, systematizing the information in compliance with popular music school agreements, in the musical performance research line. This demand arises from the opening of new university courses in Brazil, which aimed to train professionals, researchers and performers, specialized in popular music. These courses demand specific forms of popular music writing associated with acoustic and electric guitar. Our analyses will focus on the harmonies and melodies of Horta. We will research possible patterns in voice leading, harmonic progressions and rhythmic components. It will also examine how these aspects influence in composition and performance, investigating how they can help the performer in its construction.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo, contido na linha de pesquisa em performance musical, visa realizar transcrições e análises de algumas composições e arranjos de Toninho Horta, sistematizando as informações em observância às tratativas de constituição de uma área de música popular. Essa nova área começa a se firmar a partir da abertura, no Brasil, de novos cursos universitários voltados para a formação de profissionais, pesquisadores e performers, especializados em música popular, e com a crescente demanda por formas específicas de escrita de música popular, particularmente a brasileira, associadas ao violão e à guitarra. Nossas análises terão como foco as harmonias e melodias do artista, pesquisando possíveis padrões recorrentes na condução de vozes, encadeamentos harmônicos e condução rítmica, examinando como estes aspectos influenciam a composição e a performance, investigando como podem auxiliar o performer em sua concepção.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectA guitarra de Toninho Hortapt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subjectTranscriçãopt_BR
dc.subjectAnalise e concepção harmônicapt_BR
dc.subject.otherMúsica-
dc.subject.otherHorta, Toninho, 1948--
dc.subject.otherHarmonia (Música)-
dc.subject.otherMúsica instrumental-
dc.titleA linguagem idiomática da guitarra de Toninho Horta: concepções harmónicas nas música instrumentalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho Final Leandro do Carmo Publicação 2019.pdfAberto11.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.