Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/31005
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luiz Roberto Pinto Nazário | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6941387272802380 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Izabel de Fátima Cruz Melo | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Glaura Aparecida Siqueira Cardoso Vale | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Eduardo Antonio de Jesus | pt_BR |
dc.creator | Ana Luisa de Castro Coimbra | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6177917416495456 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T15:21:28Z | - |
dc.date.available | 2019-11-18T15:21:28Z | - |
dc.date.issued | 2019-03-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/31005 | - |
dc.description.abstract | This research traces the filmography of a Bahia’s director Alexandre Robatto Filho with the objective of noting how people appear in the images and how different cinematographic treatments are operated for these apparitions to happen. We understand that his films, whether by order for others or personal produtions, have put images and imaginaries about Bahia, but especially of his people, helping to forge through the cinema a kind of inonlyventory of popular figures, even when the primordial intention was not to portray them. This presences on screen - that shines or flashes - emanate a power leading not to a critical and analytical look at the work of Alexandre Robatto Filho, since, from these apparitions, we put in dialogue other works cinematographic and visual. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa percorre a filmografia do realizador baiano Alexandre Robatto Filho com o objetivo de notar como os povos aparecem nas imagens e como se operam diferentes tratamentos cinematográficos para que essas aparições aconteçam. Compreendemos que seus filmes, sejam os de encomenda ou os autorais, colocaram em cena imagens e imaginários sobre a Bahia, mas, sobretudo de seu povo, contribuindo para forjar, pelo cinema, uma espécie de inventário das figuras populares, mesmo quando o intuito primordial não era retratá-las. As presenças em tela – que resplandecem ou lampejam – emanam uma potência conduzindo-nos não somente para uma mirada crítica e analítica à obra de Alexandre Robatto Filho, uma vez que, a partir dessas aparições, colocamos em diálogo outras obras cinematográficas e visuais. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Alexandre Robatto Filho | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Povos | pt_BR |
dc.subject | Bahia | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject.other | Diretores e produtores de cinema - Brasil | - |
dc.subject.other | Cinema - Bahia | - |
dc.subject.other | Robatto Filho, Alexandre | - |
dc.title | Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_arquivofinal_ana.pdf | Aberto | 7.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.