Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31043
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sérgio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9719486329750422pt_BR
dc.contributor.referee1Ivani Lúcia Oliveira de Santanapt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Alberto Bavaresco de Navedapt_BR
dc.contributor.referee3Jalver Machado Bethônicopt_BR
dc.contributor.referee4Maurício Alves Loureiropt_BR
dc.creatorLeandro Pereira de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3563806036881003pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-18T21:31:01Z-
dc.date.available2019-11-18T21:31:01Z-
dc.date.issued2018-12-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31043-
dc.description.abstractRecent technologies are responsible for an increasing number of cultural and research activities dealing with the association between music and movement, a relationship deeply rooted in every human culture. Gestures may explore different types of energy and become the basis of expression and artistic creation. Starting from the investigation of the different meanings of the concept of gesture, we propose strategies and tools for the development of musical creations that explore dance and music within the context of electroacoustic composition and interactive digital performances. In motion capture, we used position sensors and inertial measurement units. From these data, we developed a tool in Max/Msp focused on the classification of gestures of dancers based on the Laban Movement Analysis. The sonic/musical approach is based on Schaeffer’s morphology and Smalley’s spectromorphology, which can rely on live instruments and recordings, and their processing in real time. Various possibilities of interaction between the gestures of the two modalities, thought at both local and structural levels, are proposed. Interactive pieces were elaborated, exploring different possibilities opened by the two modalities.pt_BR
dc.description.resumoAs recentes tecnologias são responsáveis por um número crescente de pesquisas e atividades que lidam com música e movimento, um relacionamento profundamente enraizado em toda cultura humana. Em sua trajetória, gestos podem explorar diferentes tipos de energia e se constituir como base da expressão e criação artística. Partindo da investigação do conceito de gesto em suas diferentes acepções, propomos estratégias e ferramentas para o desenvolvimento de criações musicais que exploram dança e música dentro do contexto da composição eletroacústica e performances interativas digitais. Na captura de movimentos, utilizamos sensores de posição e unidades de medição inercial. A partir desses dados, desenvolvemos uma ferramenta em Max/Msp voltada para a classificação de gestos de dançarinos com base na Análise de Movimento de Laban. A abordagem sonoro-musical está baseada na tipo-morfologia de Schaeffer e na espectromorfologia de Smalley, podendo contar com instrumentos ao vivo e gravações, e seu processamento em tempo real. São propostas diversas possibilidades de interação entre os gestos das duas modalidades, pensadas tanto em nível local quanto estrutural. Foram elaboradas peças interativas, explorando as diferentes possibilidades abertas pelas duas modalidades.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestopt_BR
dc.subjectMúsica interativapt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectDança interativapt_BR
dc.subject.otherGestos na músicapt_BR
dc.subject.otherMúsica e tecnologiapt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.titleEntre gestos: interações entre música e dança com mediação digitalpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leandro Pereira de Souza D 2018.pdf18.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.