Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31102
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Selme Silqueira de Matospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6412527855867020pt_BR
dc.contributor.referee1Anadias Trajano Camargospt_BR
dc.contributor.referee2Salete Maria de Fátima Silqueira Mullerpt_BR
dc.creatorLídia Maria de Oliveira Coelhopt_BR
dc.date.accessioned2019-11-20T14:01:31Z-
dc.date.available2019-11-20T14:01:31Z-
dc.date.issued2019-05-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31102-
dc.description.abstractHeart failure-HF has a high prevalence of comorbidities and multiple chronic conditions, making very careful the care of the patient with HF, with high risk of decompensation and frequent hospitalizations in the coronary unit. The objective of this study was to identify the educational role of nurses in nursing care given to patients with heart failure. The research had as methodological reference the integrative revision of the literature.The results show that of the articles analyzed, one (17%) is part of the database BDENF and five (83%) are part of the LILACS database. Regarding the year of publication, in 2009 we had two articles (33%), followed by 2010 with one article (17%), 2013 with two articles (33%) and in 2017 with one article (17%). It is concluded that the strategies that support the patients with HF is the continuing education through the nursing consultation that empowers the nurse to guide the patients about self-care, and their adherence to the treatment.pt_BR
dc.description.resumoA insuficiência cardíaca-IC tem alta prevalência de comorbidades e múltiplas condições crônicas, tornando mais cuidadosa a assistência do paciente com IC, com alto risco de descompensação e internações freqüentes em Unidade Coronariana. O objetivo do estudo foi identificar o papel educativo do enfermeiro na assistência de enfermagem prestada ao paciente portador de insuficiência cardíaca. A pesquisa teve como referencial metodológico a revisão integrativa da literatura. Os resultados mostram que dos artigos analisados, um (17%) faz parte do banco de dados BDENF e cinco (83%) fazem parte do banco de dados LILACS. Relativamente ao ano das publicações, no ano de 2009 tivemos dois artigos (33%), seguido por 2010 com um artigo (17%), 2013 com dois artigos (33%) e em 2017 com um artigo (17%). Concluise que as estratégias que amparam os pacientes com IC é a educação continuada através da consulta de enfermagem que capacita o enfermeiro para orientação aos pacientes sobre o autocuidado, e sobre a adesão dos mesmos ao tratamento.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Estratégia do Cuidar em Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermeirospt_BR
dc.subjectCuidados de Enfermagempt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInsuficiência Cardíacapt_BR
dc.titleO papel educativo do enfermeiro na assistência de enfermagem ao paciente portador de insuficiência cardíacapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Estratégia do Cuidar em Enfermagem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - LÍDIA MARIA DE OLIVEIRA COELHO.pdf261.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.