Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31354
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniela Oliveira Xavierpt_BR
dc.contributor.advisor1LattesNão identificadapt_BR
dc.contributor.referee1Simone Evangelista Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Eliane Apolinário Vieira Avelarpt_BR
dc.creatorAtair Silva de Sousapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2459273724635926pt_BR
dc.date.accessioned2019-11-29T22:32:26Z-
dc.date.available2019-11-29T22:32:26Z-
dc.date.issued2019-05-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31354-
dc.description.abstractThis article proposes a discussion of the implementation of the action plan contained in the district plan of education (PDE) of the Federal District (DF), in order to investigate compliance with the constitutional right of access to education, evaluating the offer of places in day care centers. It shows incremental evolutions, impact on enrollments in the triennium (2015-2017) and the vicious relationship between the number of places offered in day care centers and the number of enrollments demanded by the DF community. It points out the mismatch of mismatched information from public managers responsible for implementing the action plan on the offer of places in schools and nurseries in the DF. It verifies a certain divergence between what is proposed in the goals and what actually occurs in the school reality of this District. It identifies which part they are programs that contribute in the amplification of vacancies, but insufficient to meet the demand of the society. This article also points out that the goal established by the National Education Plan, which covers 50% of children in day care centers, is far from being fulfilled, and what has become relevant in the Federal District is a process of outsourcing part of early childhood education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo propõe uma discussão da execução do plano de ação contido no plano distrital de educação (PDE) do Distrito Federal (DF), no sentido de averiguar o cumprimento do direito constitucional de acesso à educação, avaliando a oferta de vagas em creches. Mostra evoluções incrementais, impacto nas matrículas no triênio (2015-2017) e a relação viciosa entre o número de vagas ofertadas em creches e o número de matrículas demandadas pela comunidade do DF. Aponta o descompasso das informações desencontradas dos gestores públicos responsáveis pela execução do plano de ação sobre a oferta de vagas em escolas e creches do DF. Verifica certa divergência entre o que se propõe nas metas e o que de fato ocorre na realidade escolar deste Distrito. Identifica que parte são programas que contribuem na ampliação de vagas, mas insuficiente para atender a demanda da sociedade. Este artigo também aponta que a meta estabelecida pelo Plano Nacional de Educação, de atendimento de 50% das crianças em creches, está longe de ser cumprida e, o que se tem feito de relevante no DF é um processo de terceirização de parte da educação infantilpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectPrograma de desenvolvimento da educaçãopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherPolítica educacionalpt_BR
dc.titleDisponibilidade de vagas em creches: um percalço na execução do Plano Distrital de Educação do Distrito Federalpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pública

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho final - TCC - Versão final com Ata de Defesa.pdf824.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.