Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31663
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nádia Laguárdia de Limapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9516537449598946pt_BR
dc.contributor.referee1Jacqueline de Oliveira Moreirapt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.creatorMarcela Fernanda de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8165428919555008pt_BR
dc.date.accessioned2019-12-26T20:28:55Z-
dc.date.available2021-01-21T11:11:05Z-
dc.date.issued2019-02-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/31663-
dc.description.abstractThis dissertation presents a reflection on the place of the subject’s truth in a socio-educational institution. The subject of the investigation came from listening to adolescents in a context of deprivation of liberty. Teens complained that they were not being listened at the institution because their statements were not considered "true". Thus, the guiding question of this investigation came up: "What is the place of the subject’s truth in a control device?". In order to make this discussion, we first present the legislation that guides the work with adolescents authors of infractions acts in the State of Minas Gerais, to then reflect on the logic of surveillance and standardization vigilance and normalization of bodies through the theoretical contributions of Michel Foucault, Jeremy Bentham and Erving Goffman, in dialogue with authors of psychoanalysis. We reflect on the specificities of the notion of truth in psychoanalysis, differentiating it from the juridical conception, to analyze the deletion of subjective truth in these institutional contexts. We introduce the notion of adolescence in psychoanalytic theory to reflect on the specificities of criminal practice in this logical time, and finally, we present a reflection on the relation between knowledge and truth in the four speeches elaborated by Jacques Lacan, from Seminar book 17: wrong side of psychoanalysis, analyzing the discursive implications on the subject's truth in the socio-educational institution. We conclude that the analyst's discourse, in this institutional context, can make the subject emerge in its dimension of division, making room for the emergence of its truth, while semi-saying.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação apresenta uma reflexão sobre o lugar da verdade do sujeito em uma instituição socioeducativa. O tema da investigação surgiu da escuta de adolescentes em um contexto de privação de liberdade. Os adolescentes se queixavam de não serem escutados na instituição, porque as suas falas não eram consideradas “verdadeiras”. Assim, surgiu a questão norteadora desta investigação: “Qual o lugar da verdade do sujeito em um dispositivo de controle?”. Para fazer essa discussão, apresentamos inicialmente a legislação que norteia o trabalho com adolescentes autores de atos infracionais no Estado de Minas Gerais, para, em seguida, refletir sobre a lógica de vigilância e normatização dos corpos através das contribuições teóricas de Michel Foucault, Jeremy Bentham e Erving Goffman, em diálogo com autores da psicanálise. Refletimos sobre as especificidades da noção de verdade em psicanálise, diferenciando-a da concepção jurídica, para analisar o apagamento da verdade subjetiva nesses contextos institucionais. Apresentamos a noção de adolescência na teoria psicanalítica para refletir sobre as especificidades da prática criminal nesse tempo lógico, e finalmente, apresentamos uma reflexão sobre a relação entre saber e verdade nos quatro discursos elaborados por Jacques Lacan, a partir do Seminário livro 17: O avesso da psicanálise, analisando as incidências discursivas sobre a verdade do sujeito na instituição socioeducativa. Concluímos que o discurso do analista, nesse contexto institucional, pode fazer emergir o sujeito em sua dimensão de divisão, abrindo espaço para o surgimento da sua verdade, enquanto semi-dizer.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectSocioeducaçãopt_BR
dc.subjectDiscursospt_BR
dc.subjectVerdadept_BR
dc.subjectSaberpt_BR
dc.titleA verdade no discurso analítico e o encontro com a socioeducaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2021-02-22-
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marcela Fernanda completa.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open
Marcela Fernanda versão reduzida.pdf873.77 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons