Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/31937
Type: Monografia (especialização)
Title: SUSI: uma proposta de chatbot para o atendimento de usuários do Ministério da Saúde
Authors: Wexley Sibelson Dias
First Advisor: Fabrício Benevenuto de Souza
First Referee: José Nagib Cotrim Árabe
Second Referee: José Marcos Silva Nogueira
Abstract: A grande demanda de serviços e informações pelos cidadãos e as limitações da Administração Pública ensejam novas soluções para melhor atender ao público. Nesse contexto, este trabalho tem o objetivo de desenvolver um protótipo de assistente virtual (chatbot) para o atendimento dos usuários de serviços do Ministério da Saúde. A metodologia utilizada foi baseada em pesquisa bibliográfica, consolidação de informações do suporte de atendimento aos usuários do Sistema Eletrônico de Informações (SEI) e a elaboração do chatbot, por meio da API Dialogflow. Como resultado, verificamos que é possível o desenvolvimento de um chatbot para o atendimento dos usuários do Ministério da Saúde, utilizando-se de ferramentas simples e intuitivas. Por fim, concluímos que, a partir desse resultado, a implementação de um chatbot poderá impactar, positivamente, na ampliação do atendimento dos usuários do Ministério da Saúde.
Abstract: The great demand for services and information by citizens and the limitations of Public Administration lead to new solutions to better serve the public. In this context, this work has the objective of developing a prototype virtual assistant (chatbot) for the service users of the Ministry of Health. The methodology used was based on bibliographic research, information consolidation of the service support to users of the System Electronic Information System (SEI) and the elaboration of chatbot through the Dialogflow API. As a result, we verified that it is possible to develop a chatbot for the care of users of the Ministry of Health, using simple and intuitive tools. Finally, we conclude that, based on this result, the implementation of a chatbot could positively impact on the expansion of the service provided by the Ministry of Health.
Subject: Chatbot - Teses
Recuperação da informação - Teses
.Processamento de linguagem natural - Teses
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICEX - INSTITUTO DE CIÊNCIAS EXATAS
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Informática
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/31937
Issue Date: 15-May-2019
Appears in Collections:Especialização em Informática

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