Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32060
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fábio Augusto Rodrigues e Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6716025029694166pt_BR
dc.contributor.referee1Nilma Soares da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Claudia Avellar Freitaspt_BR
dc.creatorCarla Ribeiro de Paiva Gomespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7469046738800305pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-20T20:00:56Z-
dc.date.available2020-01-20T20:00:56Z-
dc.date.issued2018-09-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32060-
dc.description.abstractThe objective of this research was to create and evaluate the effectiveness of a didactic sequence based on an investigative approach that could favor the teaching on Animal Kingdom - Vertebrates. We know that teaching about this content can be loaded with concepts and definitions, often difficult to understand by elementary students, so we created activities in which research was the main focus, seeking to value the interaction between students and construction of the knowledge from an active participation of the students, among the activities of the sequence is the Mystery Didactic Game in the Zoo ", created in 2016, with the intention of bringing the students closer to a context of investigative, playful and motivating learning. The sequence was applied in a 7th grade class and the data collection was done based on observations with records in the field notebook and audio and video recordings. The data analysis was based on a microgenetic approach of the events, following the guidelines related to Productive Disciplinary Engagement (EDP). The analyzes focused on: the description of the interactive, investigative processes and how the development of the guiding principles for the EDP were considered, which are considered to be fundamental for the good progress of activities based on this methodology. The results showed that the changes made in the game promoted a better development of the research approach and as a consequence the enrichment of the learning context. The didactic sequence obtained effective results related to the EDP covering the principles established by the authors for the promotion of participatory and productive learning.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo dessa pesquisa foi criar e avaliar a eficácia de uma sequência didática baseada em uma abordagem investigativa que pudesse favorecer o ensino sobre Reino Animal - Vertebrados. Sabemos que o ensino sobre esse conteúdo pode vir carregado de conceitos e definições, muitas vezes difíceis de serem compreendidos pelos alunos do ensino fundamental, portanto, criamos atividades nas quais a investigação foi o foco principal, buscando valorizar a interação entre os alunos e a construção dos conhecimentos à partir de uma participação ativa dos alunos, dentre as atividades da sequência está o Jogo Didático Mistério no Zoo”, criado em 2016, com a intenção de aproximar os alunos de um contexto de aprendizagem investigativo, lúdico e motivador. A sequência foi aplicada em uma turma do 7° ano e a coleta dos dados foi feita com base em observações com registros no caderno de campo e gravações de áudio e vídeo. A análise de dados foi baseada em uma abordagem microgenética dos acontecimentos, seguindo as orientações relacionadas ao Engajamento Disciplinar Produtivo (EDP). As análises tiveram como foco: a descrição dos processos interativos, investigativos e como se deu o desenvolvimento dos princípios orientadores para o EDP, considerados primordiais para o bom andamento de atividades baseadas nessa metodologia. Os resultados obtidos demonstraram que as mudanças realizadas no jogo promoveram um melhor desenvolvimento da abordagem investigativa e como consequência o enriquecimento do contexto de aprendizagem. A sequência didática obteve resultados eficazes relativos ao EDP abrangendo os princípios estabelecidos pelos autores para a promoção de uma aprendizagem participativa e produtiva.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectSequência didática investigativapt_BR
dc.subjectJogo didáticopt_BR
dc.subjectEngajamento disciplinar produtivo.pt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherZoologia -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherJogos educativospt_BR
dc.subject.otherAprendizagem experimentalpt_BR
dc.titleO uso do jogo Mistério no Zoo em uma sequência didática sobre vertebradospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carla Gomes- Dissertação Versão Final 2018.pdf4.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons