Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32073
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rafael Zambelli de Almeida Pintopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9871583737296654pt_BR
dc.creatorAna Paula Silveira Mendespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0860763495904362pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-21T12:06:51Z-
dc.date.available2020-01-21T12:06:51Z-
dc.date.issued2019-07-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32073-
dc.description.abstractIntroduction: Pain education is not a specific set of procedures and techniques, it refers to a type of educational intervention, generated from the understanding of a new concept that teaches patients the neurobiological and neurophysiological processes involved in pain experiences rather than focusing exclusively on the injured pathology or structure. Objective: To conduct a review of the literature to investigate the efficacy of education in neuroscience of pain in reducing pain and disability in individuals with chronic low back pain. Methods: Searches performed in the Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) and Pubmed in the period between June and August of 2018. The main outcomes were pain and disability. Results: Five of the six studies selected demonstrate that education in pain neurophysiology is beneficial and reduces pain and disability rates of patients with chronic low back pain. Conclusion: Evidence suggests that education in pain neurophysiology is an effective tool for patient education with chronic low back pain.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A educação em dor não é um conjunto específico de procedimentos e técnicas, refere-se a um tipo de intervenção educacional, gerada a partir da compreensão de um novo conceito que ensina aos pacientes os processos neurobiológicos e neurofisiológicos envolvidos nas experiências de dor ao invés de focar exclusivamente na patologia ou estrutura lesionada. Objetivo: realizar uma revisão da literatura para investigar a eficácia da educação em neurociência da dor na diminuição da dor e da incapacidade em indivíduos com dor lombar crônica. Metodologia: Buscas realizadas na base de dados Physiotehrapy Evidence Database (PEDro) e Pubmed, no período entre junho a agosto de 2018. Os desfechos principais foram dor e incapacidade. Resultados: Cinco dos seis estudos selecionados demonstram que a educação em neurofisiologia da dor é benéfica e reduz os índices dor e incapacidade dos pacientes com lombalgia crônica. Conclusão: As evidências sugerem que a educação em neurofisiologia da dor é uma ferramenta eficaz para educação do paciente com lombalgia crônica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDor lombarpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDor crônicapt_BR
dc.titleEficácia da educação da dor em pacientes com lombalgia crônicapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc.pdf744.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.