Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pablo Luiz de Oliveira Limapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7726761466474476pt_BR
dc.contributor.referee1Claudio Marcio Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Juliana de Oliveira Rocha Francopt_BR
dc.contributor.referee3Letícia Costa Rodrigues Viannapt_BR
dc.creatorRaquel Mello de Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5369118178875131pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-23T19:10:25Z-
dc.date.available2020-01-23T19:10:25Z-
dc.date.issued2019-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32155-
dc.description.abstractThis essay narrates the construction process of a patrimonial education guide to the city of Brasília, committed on recovering Lúcio Costa´s memory as the urbanist and architect responsible for the conception of the modernist urbanism of the federal capital of Brazil, which granted it recognition as Cultural Patrimony of Humanity, by UNESCO in 1987. It also aims to contribute in revealing the patrimonial signification of the federal capital, inviting the visitor to acquaint on the public space of the city in order to observe places of memory that are relevant to the inhabitant, who changes, shapes and adapts the modernist urban planning, in order to think over the contradictions evoked by living in a patrimonialised space. Starting with the subjective narrative of the author, a former resident of the city, and by the bibliographic review of academic, poetic and photographic narratives about the city, this essay is rooted on observations about the city, the experience, the narrative and the patrimonial education. Thus, the theoretical-methodological choices are based on the academic production upon the cities of scholars affiliated with Walter Benjamin, Georg Simmel, Michel de Certeau, Marc Augé, Jane Jacobs, James Holston and Jan Gehl. As well as in the studies on Patrimony and Heritage Education of Néstor Garcia Canclini, Françoise Choay, José Reginaldo Santos Gonçalves, Ulpiano Toledo Bezerra de Meneses, José Newton Coelho Meneses and Leandro Henrique Magalhães. The technical product resulted from this essay, composed of a booklet with a tied-in map, is denominated Guiagens em Brasília - roteiros temáticos para a educação patrimonialpt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação narra o processo de construção de um guia de educação patrimonial para a cidade de Brasília com vistas ao resgate da memória de Lúcio Costa, enquanto arquiteto responsável pela concepção do urbanismo modernista da capital federal do Brasil, que a fez ser reconhecida como Patrimônio Cultural da Humanidade pela UNESCO em 1987. Quer, ainda, contribuir para revelar os sentidos patrimoniais da capital federal, convidando o visitante a se inteirar do espaço público da cidade para observar lugares de memória relevantes para o morador (que vivencia e portanto altera, molda e adapta o planejamento urbanístico modernista), afim de refletir sobre as contradições suscitadas pela experiência de se viver em um espaço patrimonializado. Partindo da narrativa subjetiva da autora, exmoradora da cidade, assim como pela revisão bibliográfica de narrativas acadêmicas, poéticas e fotográficas sobre a cidade, esta dissertação está embasada nas reflexões sobre cidade, experiência, narrativa e educação patrimonial. Assim, as escolhas teórico-metodológicas se assentam na produção acadêmica sobre as cidades de estudiosos afiliados a Walter Benjamin, Georg Simmel, Michel de Certeau, Marc Augé, Jane Jacobs, James Holston e Jan Gehl. Bem como, nas reflexões sobre Patrimônio e Educação Patrimonial de Néstor Garcia Canclini, Françoise Choay, José Reginaldo Santos Gonçalves, Ulpiano Toledo Bezerra de Meneses, José Newton Coelho Meneses e Leandro Henrique Magalhães. O produto técnico resultante desta dissertação, composto por livreto e mapa avulso, é denominado Guiagens em Brasília - roteiros temáticos para a educação patrimonial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectBrasíliapt_BR
dc.subjectEducação patrimonialpt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectGuiapt_BR
dc.subject.otherEducação patrimonialpt_BR
dc.subject.otherNarrativas pessoaispt_BR
dc.titleGuiagens em Brasília Educação patrimonial na cidade modernista ou como flanar pelo plano pilotopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-Guiagens em Brasília - FINAL .pdf28.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons