Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32167
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vinícius da Silva Líriopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0482809541374065pt_BR
dc.creatorQueila Cristina de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4444466949053473pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-23T21:31:23Z-
dc.date.available2020-01-23T21:31:23Z-
dc.date.issued2019-02-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32167-
dc.description.abstractThis study is based on the investigation of how the pedagogical practices of three teachers are developed, considering the participation of the child. The research was carried out in a Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), a public institution, located in a neighborhood in the northeast region of Belo Horizonte-MG, where the author also worked as a teacher. In this context, there was interlocution with teachers and, approximately, 40 children, in the age group of 04 and 05 years. The data generation and analysis process was based on the phenomenological, ethnographic and auto-ethnographic approaches. To do so, the procedures and resources used included: Logbook, class recordings, video; recordings, in audio, of conversations and semi-structured interviews with the subjects involved; as well as written artifacts used and / or produced at that school. Throughout this work, a pedagogical product called "Ateliê Narrativo" was also developed, which includes a continuous formation of the teachers of the EMEI, with a view to bringing reverberations in the context. Some references in the fields of Education, Anthropology, Sociology of Childhood, Philosophy, Languages and Psychology corroborate with this study, such as: Freire (1987, 1995, 1996, 1997); Oliveira-Formosinho (2007; 2009); Tardif and Raymond (2000); Tardif, Lessard and Lahaye (1991); André (2012); Geertz (2008); Alanen (2001); Sirota (2001); Corsaro (2011); Walter Benjamin (1987; 2009); Larrosa (2002; 2011); Vygotsky (2007; 2009; 2014); Bakhtin (2011); Bachelard (1988); Rancière (2015); and Paul Zumthor (2010, 2014). This research pointed to some conclusions among which I emphasize: teachers' listening to children's voices, through a dialogical perspective, comprises one of the main elements that mobilize pedagogical practices that promote the child's participation in educational processes.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo parte da investigação de como são desenvolvidas as práticas pedagógicas de três professoras, considerando a participação da criança. A pesquisa foi realizada em uma Escola Municipal de Educação Infantil (EMEI), instituição pública, situada em um bairro da região nordeste de Belo Horizonte-MG, onde a autora também atuou como docente. Nesse contexto, houve interlocução com professoras e, aproximadamente, 40 crianças, na faixa etária de 04 e 05 anos. O processo de geração e análise dos dados se baseou nas abordagens fenomenológica, etnográfica e autoetnográfica. Para tanto, os procedimentos e recursos utilizados incluíram: Diário de Bordo, gravações de aulas, em vídeo; gravações, em áudio, de conversas e entrevistas semi-estruturadas com os sujeitos envolvidos; além de artefatos escritos utilizados e/ou produzidos nessa escola. Ao longo desse trabalho, também se desenvolveu um produto pedagógico denominado “Ateliê Narrativo”, que compreende uma formação continuada das professoras da EMEI, com vistas a trazer reverberações no contexto. Alguns referenciais nos campos da Educação, Antropologia, Sociologia da Infância, Filosofia, Linguagens e Psicologia corroboram com esse estudo, tais como: Freire (1987; 1995; 1996; 1997); Oliveira-Formosinho (2007; 2009); Tardif e Raymond (2000); Tardif, Lessard e Lahaye (1991); André (2012); Geertz (2008); Alanen (2001); Sirota (2001); Corsaro (2011); Walter Benjamin (1987; 2009); Larrosa (2002; 2011); Vygotsky (2007; 2009; 2014); Bakhtin (2011); Bachelard (1988); Rancière (2015); e Paul Zumthor (2010; 2014). Essa pesquisa apontou para algumas conclusões dentre as quais destaco: a escuta docente às vozes das crianças, por meio de uma perspectiva dialógica, compreende um dos principais elementos que mobilizam as práticas pedagógicas que promovem a participação da criança nos processos educativos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicaspt_BR
dc.subjectInterlocução professora-criançapt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherProfessores e alunospt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.titleGoles de infância: práticas da docência e das crianças em uma escola municipal de educação infantilpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇAO QUEILA CRISTINA DE OLIVEIRA 21 03 19 final.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons