Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32217
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaura Lucaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5237321219459906pt_BR
dc.contributor.referee1Samuel Mello Araújo Júniorpt_BR
dc.contributor.referee2Denise Piranipt_BR
dc.contributor.referee3Deisi Luiza da Silva Ferrazpt_BR
dc.contributor.referee4Walênia Marília Silvapt_BR
dc.creatorRubens de Oliveira Aredespt_BR
dc.creator.Lattesxxxxxxxpt_BR
dc.date.accessioned2020-01-24T21:37:18Z-
dc.date.available2020-01-24T21:37:18Z-
dc.date.issued2017-10-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32217-
dc.description.abstractMorro das Pedras is one of the largest and oldest shankytowns of Belo Horizonte. Its origins date back to the beginnings of the history of the city, where a former black people Community (quilombo) received construction workers and migrants coming from towns in the states of Minas Gerais, Rio de Janeiro and Bahia, who all came to work in the foundation of the capital of the state, by the end of the 19th century. Today, the slum is located between two large avenues that connect noble areas to downtown, which turns it into a privileged target for real estate speculation and gentrification. At the same time, it also receives public policies and projects aiming at fighting drug trafficking. This shankytown gathers diverse musical practices, which both reflect its past and construct its present. This dissertation results from a research that aimed at studying the musical practices at Morro das Pedras, considering musical practices as human activity, and Morro das Pedras as a slum within a world where slums are getting larger and larger, as well as more numerous. Fieldwork was held in six of the twelve villages that form the shankytown, and it was developed from 2009 to 2017, focusing on the following musical practices: samba, the music within social projects (Grupo Cultural Arautos do Gueto), rap and funk. The dissertation presents a general discussion about slums and musical practices within slums in the world, in Brazil and in Belo Horizonte. Then, it focus on the ethnography, approaching the sound elements, as well as the musical, extra-musical and social elements underlying these musical practices. Finally, based on Marx’s dialectics, the work seeks to interact all the elements gathered during the ethnographic work, establishing a dialogue with the overall theoretical reference, and presenting a more global perspective about the way the participants of these musical practices live within broader social life.pt_BR
dc.description.resumoO Morro das Pedras é um dos maiores e mais antigos aglomerados de Belo Horizonte. Suas origens remontam à história da cidade, passando por um quilombo originário ao qual se somaram operários da construção civil, negros, migrantes do interior de Minas Gerais, Rio de Janeiro e Bahia, que vieram trabalhar nas obras de fundação da capital mineira, nos finais do século XIX. Hoje, a favela localiza-se entre grandes avenidas que ligam bairros nobres ao centro, o que a torna alvo privilegiado da especulação imobiliária e gentrificação, ao mesmo tempo em que recebe de forma destacada políticas e projetos estatais de combate ao comércio varejista de drogas. Este aglomerado abriga uma diversidade de práticas musicais que refletem seu passado e constroem seu presente. Esta tese é fruto de uma pesquisa cujo objetivo é o estudo das práticas musicais na favela do Morro das Pedras, considerando práticas musicais como atividade humana e o Morro das Pedras uma favela dentro de um mundo onde as favelas são cada vez maiores e em maior número. O trabalho de campo etnográfico abarca seis das doze vilas que compõem o aglomerado, e se estende ao longo dos anos de 2009 a 2017, junto às seguintes modalidades de práticas musicais: o samba, as músicas de projetos sociais (Grupo Cultural Arautos do Gueto), rap e funk. A tese inicialmente apresenta uma discussão geral sobre favelas e práticas musicais de favelas no mundo, Brasil e Belo Horizonte. O texto parte, então, para a etnografia, aproximando dos elementos sonoros, musicais, extra-musicais e sociais que compõem e interagem com as práticas musicais elencadas no Morro das Pedras. Por fim, tendo como referência a dialética marxiana, o trabalho busca pôr em interação todos os elementos levantados pela etnografia, em diálogo com a discussão teórica global, buscando traçar uma perspectiva da dinâmica de vida dos praticantes das músicas estudadas, no bojo da vida social e interior de seu modo de vida.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFavelaspt_BR
dc.subjectDiversidadept_BR
dc.subjectPráticas musicaispt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherEtnomusicologiapt_BR
dc.subject.otherMúsica e sociedadept_BR
dc.subject.otherFavelaspt_BR
dc.titlePráticas musicais na favela do Morro das Pedras em Belo Horizonte: um estudo crítico sobre música e modo de vidapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VERSÃO DIGITAL.pdf129.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.