Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32237
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oiliam José Lannapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7029488754722821pt_BR
dc.contributor.referee1Antônio Celso Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Ernesto Frederico Hartmann Sobrinhopt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Silveira do Nacimentopt_BR
dc.contributor.referee4Sérgio Antônio Canedopt_BR
dc.contributor.referee5Sérgio Freire Garciapt_BR
dc.creatorFelipe Mendes de Vasconcelospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2022728825503778pt_BR
dc.date.accessioned2020-01-27T17:41:01Z-
dc.date.available2020-01-27T17:41:01Z-
dc.date.issued2019-05-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32237-
dc.description.abstractIn this thesis, we seek to reflect on musical creation in light of the bakhtinian dialogism. We attempt to discuss the concept of musical utterance as a unit of communication. According to Bakhtin's proposals, we argue that utterances, in Music, are in a dialogical relationship. We rely on the composers' sayings to verify that musical creations is wrapped in a network that unites them. Taking into account the three cocnepts of dialogism - constitutive, disclosed and among subjects -, we examine how a musical piece can be approached from these perspectives. We reworked the idea of discursive-musical polyphony, taking into account the specificity with wich Bakhtin approaches the term polyphony in his analysis of romance. Finally, we point out, in works of our authorship, aspects of the dialogical dimension in compositional activity.pt_BR
dc.description.resumoNesta tese, buscamos refletir sobre criação musical à luz do dialogismo bakhtiniano. procuramos discutir o conceito de enunciado musical como unidade de comunicação. de acordo com as propostas de Bakhtin, defendemos que enunciados, em Música, encontram-se em relação dialógica. Apoiamo-nos nas falas de compositores para verificar que a criação musical está envolta em uma rede que os une. Apropiando-nos dos três conceitos de dialogismo - constitutivo, mostrado e entre sujeitos -, examinamos como uma peça musical pode ser enfocada sobre essas perspectivas. Retrabalhamos a ideia de polifonia discursivo-musical, levando em conta a especificidade com que Bakhtin aborda o termo polifonia em sua análise do romance. Por fim, apontamos, em obras de nossa autoria, aspectos da dimensão dialógica na atividade composicional.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnunciado musicalpt_BR
dc.subjectDialogismo musicalpt_BR
dc.subjectPolifoniapt_BR
dc.subjectComposiçãopt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherComposição (Música)pt_BR
dc.subject.otherPolifoniapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Linguagempt_BR
dc.titleDimensão dialógica na criação musicalpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE_Dimensão dialógica na criação musical_felipe_mendes_Vasconcelos.pdf8.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.