Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/32243
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Glaura Lucas | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5237321219459906 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Regina Helena Alves Silva | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rosângela Pereira de Tugny | pt_BR |
dc.creator | Gabriel Murilo Magalhães Resende | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7362581308111163 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-01-27T17:53:58Z | - |
dc.date.available | 2020-01-27T17:53:58Z | - |
dc.date.issued | 2013-01-31 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/32243 | - |
dc.description.abstract | The popularization of the internet and the lowering cost for technical equipment, facilitating its access to certain sectors of the population, provoked, through a string of economic and social processes, changes in ways of experiencing music in cities, enabling aesthetic and political developments in the multiplication of independent music scenes throughout Brazil. New platforms of existence were forged with new industrial and social technologies enabling many musicians and artists to build sustainable and well-structured careers. In the midst of this "rise of Brazilian independent music" mentioned by critics of its time, arises Fora do Eixo - a network of collectives of urban youth comprising a national independent collaborative music circuit and an insurgent digital activism provided with contemporary social and digital technologies - and Macaco Bong - an instrumental rock band whose members participated of the foundation of Fora do Eixo, with clear social and political principles of existence and militancy in the contexts in which they find themselves and built a career of seven successful years in Brazilian independent music, playing throughout Brazil and abroad, as well as several nominations, awards and partnerships with established artists in the sector. This paper is a case study of Macaco Bong, exposing and analyzing their musical pathways and processes in a relational and processual perspective of music, in the context of Fora do Eixo, its principles and technologies, understanding the band as an artisan, along with their partners, of social technologies of music empowering themselves aesthetically and politically for collective protagonization of sociopolitical disputes. | pt_BR |
dc.description.resumo | A popularização da internet e o barateamento de equipamentos tecnológicos facilitando seu acesso a determinadas parcelas da população provocou, através de um concatenado de processos econômicos e sociais, mudanças nas formas de experimentar música nas cidades, possibilitando desdobramentos políticos e estéticos na multiplicação de cenas de música independente em todo o Brasil. Novas plataformas existenciais foram forjadas com novas tecnologias industriais e sociais o que viabilizou com que muitos artistas da música pudessem construir carreiras sustentáveis e bem estruturadas. Em meio a esta "ascensão da música independente brasileira" mencionada pela crítica especializada deste tempo, surgem o Fora do Eixo - uma rede de coletivos de jovens urbanos englobando um circuito nacional colaborativo de circulação de artistas independentes e um ativismo digital insurgente munido de tecnologias sociais e digitais contemporâneas - e o Macaco Bong - banda de rock instrumental tendo como integrantes partícipes da fundação do Fora do Eixo, com princípios políticos e sociais claros de existência e militância nos contextos em que se encontram e dona de um percurso de carreira de sete anos de sucesso na música independente brasileira, tendo tocado em todo o Brasil e fora dele além de diversas indicações, prêmios e parcerias com artistas consagrados no meio. O presente trabalho é um estudo do caso Macaco Bong, expondo e analisando seus percursos e processos musicais, em uma perspectiva relacional e processual de música, no contexto do Fora do Eixo, seus princípios e tecnologias, entendendo a banda como artesã, juntamente com seus parceiros, de tecnologias sociais de música no empoderamento estético e político para protagonização coletiva de disputas sociopolíticas. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Música Independente | pt_BR |
dc.subject | Movimento Cultural | pt_BR |
dc.subject | Música Popular Urbana | pt_BR |
dc.subject.other | Música | pt_BR |
dc.subject.other | Grupos de rock | pt_BR |
dc.subject.other | Rock - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Música popular - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Música - Sociedades, etc | pt_BR |
dc.title | MacacoBong.tec: música como tecnologia social de empoderamento estético e político | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Versão Final - GMMR - PDFA.pdf | 1.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.