Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32633
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nilma Soares da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9178979858378681pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Carolina Araújo da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Celio da Silveira Juniorpt_BR
dc.creatorMárcia Pires Fiuza de Alvarengapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4233298541943458pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-02T16:18:15Z-
dc.date.available2020-03-02T16:18:15Z-
dc.date.issued2018-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32633-
dc.description.abstractThe problem of this study was centered on air quality. The theme was chosen in the light of some concerns and questions on the teaching of chemistry to Middle level students: Is the theme air quality and its properties explored in textbooks used for high school? At what level of depth and in what contexts? Is the relationship between scientific content, new technologies and the challenges to air quality measurement of interest to high-school students? In states public state schools network is there room for the development of projects with the objective of enhancing student participation in the practices of the scientific community? The majority of Brazilian schools, have a rigid system in which faithful adherence to all programmed content is paramount, a traditional and embedded teaching, in which the method of transmission and memorization is still the most frequently used for science teaching. We believe that this practice can divert students from scientific culture rather than include them, because with such method students are not given the proper stimulation to participate in an investigative way and to develop critical sense and autonomy. Therefore, there is evidence of the need for a renewal. Students ought to be able to understand the processes and the construction of scientific knowledge in accordance with the technological applications and their respective implications in society. In this sense, we elaborate, develop and analyze a sequence of teaching on the subject air with activities inserted in an investigative approach and that contemplates the relationships between science, technology, society and the environment (CTSA) intended at the promotion of Scientific Literacy (AC), once that such proposition has been shown as an alternative path to a Science Teaching. This teaching sequence, an educational product elaborated in this dissertation, was developed with students of a public state network school in Belo Horizonte / MG. The results indicate that the teaching sequence used contributed to the progressive advancement of students in other skills during the processes involved in air quality analysis, in addition to the conceptual content. Research was facilitated with relationships between CTSA, thus eliciting the beginning of scientific literacy. In this sense, indicators of the CA were pointed out, with movements that encouraged serialization, organization and classification of information, logical and proportional reasoning, hypothesis collection and testing, prediction, justification, explanation and articulation of ideas, research, argumentation, reading and writing, problematization, creation and acting.pt_BR
dc.description.resumoA problematização do estudo teve como foco central a qualidade do ar. O tema foi escolhido diante de algumas inquietações e questões sobre o ensino de química para o nível Médio: O tema qualidade do ar e suas propriedades é explorado nos livros didáticos utilizados para o Ensino Médio? Em que nível de aprofundamento e em quais contextos? As relações entre os conteúdos científicos, as novas tecnologias e os desafios para a mensuração da qualidade do ar são de interesse de estudo por estudantes do Ensino Médio? Na escola púbica da rede estadual de ensino há espaço para o desenvolvimento de projetos com objetivos de potencializar a participação dos estudantes nas práticas da comunidade científica? As escolas brasileiras, em sua maioria, apresentam um sistema rígido no qual o cumprimento fiel de todo o conteúdo programático é primordial, um ensino engessado e tradicional, cujo o método de transmissão e memorização ainda é o mais utilizado para o ensino de ciências. Acreditamos que essa prática pode distanciar os alunos da cultura científica ao invés de incluí-los, pois com esse método os estudantes não se engajam para participar de forma investigativa e desenvolver senso crítico e autonomia. Portanto, ficam indícios da necessidade de uma renovação. O aluno deve ser capaz de entender os processos e a construção de um conhecimento científico em sintonia com as aplicações tecnológicas e suas implicações na sociedade. Neste sentido, elaboramos, desenvolvemos e analisamos uma sequência de ensino sobre o tema ar com atividades numa abordagem investigativa e que contemplam as relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) com intenções de promoção da Alfabetização Científica (AC), uma vez que tal proposição tem se mostrado como alternativa para um Ensino de Ciências. A sequência de ensino, produto educacional elaborado nesse trabalho de dissertação, foi desenvolvida com alunos de uma escola pública da rede estadual em Belo Horizonte/MG. Os resultados apontam que a sequência de ensino utilizada contribuiu para o avanço progressivo dos alunos em outras habilidades durante os processos envolvidos na análise da qualidade do ar, para além do conteúdo conceitual. Foram propiciados momentos de investigação com relações entre CTSA, possibilitando assim o início de uma alfabetização científica. Nesse sentido, foram apontados indicadores da AC, com movimentos que incentivaram a seriação, organização e classificação de informações, o raciocínio lógico e proporcional, o levantamento e teste de hipóteses, a previsão, justificativa, explicação e articulação de ideias, a investigação, a argumentação, a leitura e escrita, a problematização, a criação e a atuação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetização científicapt_BR
dc.subjectCTSApt_BR
dc.subjectEnsino por investigaçãopt_BR
dc.subjectSequência de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAr - Controle de qualidadept_BR
dc.subject.otherQuimica - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA qualidade do ar: propostas de trabalho de investigação e alfabetização científicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MÁRCIA FIUZA _DISSERTAÇÃO_ TEMA AR _ultima versão_ 22 02.pdf17.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.