Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32704
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tânia Mara Segatellipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4492420667052931pt_BR
dc.creatorMarcos Renato Coutinho dos Reispt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0095389675726995pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-05T16:13:07Z-
dc.date.available2020-03-05T16:13:07Z-
dc.date.issued2019-07-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32704-
dc.description.abstractSexually Transmitted Infections (STI) represent a public health problem. According to data from the World Health Organization (WHO) in the world there are more than one million cases per day, about 360 million per year, being in Brazil about 500 thousand cases. This problem could be mitigated if health education were strengthened in schools, with the support of the competent bodies. However, in regular education the theme of STI is currently taught with the subjects Male and Female Genital Systems and microorganisms in the didactic sequence proposed by the textbooks. Thus, the present work aims to make learning more meaningful in the usual didactic sequence, and to improve the approach of the subject of STI among high school students. Once these students appropriated the knowledge about STIs and the importance of their prevention, they were challenged to create an approach to STIs and their forms of prevention for elementary school students. This pedagogical strategy of active methodologies, in which the student is the protagonist of his own learning and still multiplier of information, awakens their critical and reflective sense and their learning in this phase of transformation that is adolescence. Prevention Day “D”, the culmination of the proposal, was supported by the Municipal Department of Education, bringing to school an effective preventive measure for HPV vaccination. It is suggested that vaccination campaigns be regular within schools. It is concluded that health education will only be effective when there is the union and joint work of government, society (family) and school. Silva-Sobrinho et al. (2017) state that interpersonal health education, being effective with well-trained professionals, requires strategic permanent action plans.pt_BR
dc.description.resumoAs Infecções Sexualmente Transmissíveis (IST) representam um problema de saúde pública. De acordo com dados da Organização Mundial da Saúde (OMS) no mundo são mais de um milhão de casos por dia, cerca de 360 milhões por ano, sendo no Brasil cerca de 500 mil casos. Esse problema poderia ser amenizado se a educação em saúde estivesse fortalecida nas escolas, com o apoio dos órgãos competentes. Porém no ensino regular atualmente o tema das IST é ministrado com os assuntos Sistemas Genital Masculino e Feminino e microrganismos na sequência didática proposta pelos livros didáticos. O presente trabalho tem o objetivo de tornar o aprendizado mais significativo diante da sequência didática usual, e melhorar a abordagem do assunto das IST. Assim os estudantes do Ensino Médio foram desafiados a criarem uma abordagem sobre as IST e suas formas de prevenção para estudantes do Ensino Fundamental II. A partir dessa metodologia ativa, em que o estudante é o protagonista do próprio aprendizado e ainda multiplicador de informações, despertando o senso crítico e reflexivo e o aprendizado dos mesmos. A conclusão se deu com uma campanha de vacinação contra HPV com o apoio da Secretaria Municipal de Educação, trazendo para a escola uma medida preventiva eficaz. Deixando como sugestão uma regularidade nas campanhas de vacinação dentro das escolas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Mestrado Profissional - PROF-BIO)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Sexualpt_BR
dc.subjectInfecções Sexualmente Transmissíveispt_BR
dc.subjectPrevençãopt_BR
dc.subjectCampanhas de vacinaçãopt_BR
dc.subjectProtagonismo de alunospt_BR
dc.subject.otherEnsino - Biologiapt_BR
dc.subject.otherEducação Sexualpt_BR
dc.subject.otherDoenças Sexualmente Transmissíveis - prevenção & controlept_BR
dc.subject.otherProgramas de Imunizaçãopt_BR
dc.subject.otherPesquisa - Ação em educaçãopt_BR
dc.titleEducação em saúde: atuação de estudantes do ensino médio na prevenção de ISTpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCM versão final - repositório.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.