Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Antonio Cruz Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteslattes.cnpq.br/7052822499655835pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria Aparecida Mourapt_BR
dc.contributor.referee1Alessandra Rosadopt_BR
dc.contributor.referee2Lorena Tavares de Paulapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Cristina Villefort Teixeirapt_BR
dc.creatorIzabel Antonina de Araújopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9338705446765393pt_BR
dc.date.accessioned2020-03-11T01:51:47Z-
dc.date.available2020-03-11T01:51:47Z-
dc.date.issued2017-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32836-
dc.description.abstractThe study aimed to implement an open-access policy for the Federal University of Minas Gerais (UFMG). To that end, a case study was developed at the School of Architecture. The open-access policy here elaborated aims at promoting institutional visibility and giving back to the society the knowledge generated in the Institution. Considering the size of the University and the diversity of its scientific production, the study began based on the School of Architecture’s experience – one of the Institution’s 23 academic units. The criteria for selection included the specificity of the bibliographic production and the representativeness of the School of Architecture for Minas Gerais and for Brazil. This is a descriptive research that uses the case study as method; resources used included bibliographic research, documentary research, interviews, questionnaires and participant observation. By using these instruments, it was possible to investigate the main concepts and information about the state of the art for open access to information in the national and international contexts. Additionally, the intellectual production by professors in the School of Architecture was described qualitatively. Some topics of analysis were the views of professors and managers on the benefits provided by an institutional repository in their professional practices, the information needs of the school regarding organization and dissemination of academic production, the process of internationalization undergone by the school's production as well as the motivation to collaborate with the production input in the repository and the way in which this policy should be inserted in the University. This action sought to identify elements that support the planning of information organization in a single repository with open access to information, which allows greater visibility for scientific and cultural productions by the School of Architecture at UFMG. The results of this research guided the decisions and guidelines for the implementation of the UFMG Institutional Repository and the construction of an information policy model.pt_BR
dc.description.resumoO estudo objetivou implementar uma política de acesso aberto para a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Para tanto, desenvolveu-se um estudo de caso na Escola de Arquitetura. A política de acesso aberto elaborada tem por intuito promover a visibilidade institucional e dar um retorno à sociedade do conhecimento que é gerado na Instituição. Considerando-se o tamanho da Universidade e a diversidade de sua produção científica, iniciou-se o estudo por meio da experiência da Escola de Arquitetura, uma das 23 unidades acadêmicas da Instituição. Utilizou-se como critério de escolha a especificidade da produção bibliográfica e a representatividade da Escola de Arquitetura para Minas Gerais e para o país. Trata-se de uma pesquisa descritiva que utiliza como método o estudo de caso e como técnicas de investigação pesquisa bibliográfica, pesquisa documental, entrevistas, questionários e observação participante. Por meio desses instrumentos investigaram-se os principais conceitos e informações sobre o estado da arte do acesso aberto à informação no contexto nacional e internacional e qualificou-se a produção intelectual dos docentes da Escola de Arquitetura. Analisaram-se também os pontos de vista dos docentes e gestores sobre os benefícios proporcionados por um repositório institucional em suas práticas profissionais, as necessidades de informação da escola com relação à organização e disseminação da produção, o processo de internacionalização da produção da Escola, bem como a motivação para colaborar com o depósito da produção no repositório e a forma como deve ser inserida essa política na Universidade. Esta ação visou identificar elementos que apoiem o planejamento da organização da informação em um único repositório de acesso aberto à informação, o que possibilita maior visibilidade das produções científicas e culturais da Escola de Arquitetura e da UFMG. Os resultados da pesquisa nortearam as decisões e orientações para implementação do Repositório Institucional da UFMG e a construção de um modelo de política de informaçãopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentávelpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcesso abertopt_BR
dc.subjectRepositório institucionalpt_BR
dc.subjectCiência abertapt_BR
dc.subjectPolítica de informaçãopt_BR
dc.subject.otherOrganização da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherRepositório Institucionalpt_BR
dc.subject.otherEscola de Arquiteturapt_BR
dc.titleAcesso aberto e visibilidade à produção intelectual da UFMG: organização e difusão dos acervos da Escola de Arquiteturapt_BR
dc.title.alternativeOpen access and visibility to UFMG's intellectual production: organization and dissemination of the services of the School of Architecturept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-3257-0441pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Final _ Izabel Antonina de Araujo.pdfRestrito2.36 MBAdobe PDFView/Open
Dissertação _ Izabel Antonina de Araujo p. 1-64.pdfaberto1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.