Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/32963
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos Elias Salapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249242H5&tokenCaptchar=03AOLTBLTLOaiDSOd3myJcYFi-4JQBIq_6SX75M0th06PbWGJqgPdAIFOaLi8A91GsD-HiGFpMFYsKgineMbX6v3-Lyrjqz442sOsK_073xwkdH4Hilz_WTfFopeSVwphMS4DXJchq_fPuTos5NGpXbk3u-9Nhv3UWwnBiXexCFIeGOvR5atc7dhHPRV-psotlR2XNAqUIUp4ltBYHuZKXNCMXGCBpIsmweB7zXZTZZLGGc5pSSoZQ-c4oKgw6ez6t90dJyr5BY6iZdD_oOhyoAdU1wDlAjwLEPFezrGbdLYqnPYDXwUY7Xm5pT_1hG3bisFqYevorhIsiH0edJZFfS6MQy1d8_cHmNSpxDu8-9tdNqZaXIfgx_ZIe7y48kKiRVoWgh8tkknsur1THumNTM1gePk0vXBObXLq2ILOdYDXydTvuFU7pp0qfEyMtNya92UafnB1sBI8ij8PrFiqAQymzLaMKb2YplApt_BR
dc.contributor.referee1Tânia Margarida Lima Costapt_BR
dc.creatorLiliane Cleria Martins e Mourapt_BR
dc.date.accessioned2020-03-20T19:15:51Z-
dc.date.available2020-03-20T19:15:51Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/32963-
dc.description.abstractThe specialization course in Digital Technologies and Education 3.0 corresponds to the process of continuing education of professionals in Basic Education in partnership with the governament of Minas Gerais and the Pedagogical Center of UFMG, from August 2018 to December 2019. The main objective of the course was the training and qualification of public school teachers for the use of Digital Technologies in their pedagogical practices in the school environment. This work presents na overview of Five didactic sequences, elaborated along the following disciplines: Innvotion and Digital Technologies 3.o: Moodle and Learning Objects: Digital resources for school presentations; Audiovisual resources at school; Social Networks in Education. These didactic sequences are aligned with the Basic Education Geography content. The following themes were addressed: The regionalization of Brazil; The limits of the Brazilian Territory; Globalization and the Current International Labor Divison (DIT); The Brazilian population; Intolerances in Social Networks. The use of the virtual environment was essential for the teaching and learning process. Interactions with colleagues and tutors of the course collaborated to enrich learning, always providing reflection on the use Fo Technologies in the school environment, The innovation of pedagogical practice in school can occur through the use of digital resources, such as storytelling (story narratives), Prezi (presentations) and Powton. These interactive and animated media can awaken the sudent’s interest in Geography content. Through this work it was possible to understand the possibilities and potential that the digital universe hás to offer to the school’s faculty and students.pt_BR
dc.description.resumoO curso de especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0, corresponde ao processo de formação continuada de profissionais da Educação Básica, em parceria com o governo de Minas Gerais e o Centro Pedagógico da UFMG, no período de agosto de 2018 a dezembro de 2019. O curso apresentou como objetivo principal, a formação e capacitação de professores da rede pública para o uso de Tecnologias Digitais em suas práticas pedagógicas, no ambiente escolar. Esse trabalho apresenta um apanhado de cinco sequências didáticas, elaboradas ao longo das seguintes disciplinas: Inovação e Tecnologias Digitais 3.0; Moodle e Objetos de aprendizagem; Recursos Digitais para apresentações na escola; Recursos audiovisuais na escola; Redes Sociais na Educação. Essas sequências didáticas encontram-se alinhadas ao conteúdo de Geografia da Educação Básica. As seguintes temáticas foram abordadas: As regionalizações do Brasil; Os limites do Território Brasileiro; A Globalização e a Atual Divisão Internacional do Trabalho (DIT); a população brasileira; As intolerâncias nas Redes Sociais. O uso do ambiente virtual foi essencial para o processo de ensino e aprendizagem. As interações com os colegas e tutores do curso colaboraram para enriquecer a aprendizagem, proporcionando sempre a reflexão sobre o uso das tecnologias no ambiente escolar A inovação da prática pedagógica na escola pode ocorrer através do uso de recursos digitais, como o storytelling (narrativas de histórias), Prezi (apresentações) e o Powton. Essas mídias interativas e animadas podem despertar o interesse do aluno pelo conteúdo de Geografia. Através desse trabalho foi possível compreender as possibilidades e potencialidades que o universo digital tem a oferecer ao corpo docente e discente da escola.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectSequências didáticaspt_BR
dc.subject.otherEducação - Tecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamental - Sequências didáticaspt_BR
dc.subject.otherPráticas de ensino - Tecnologias digitaispt_BR
dc.titlePortifólio de sequências didáticas utilizando as tecnologias digitaispt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
versão final TCC.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons