Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/33126
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9482569745798601 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Êugenio Tadeu Pereira | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Clara Sandroni | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Cecília Nazaré de Lima | pt_BR |
dc.creator | Helen Isolani Marques | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7676061333454379 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-04-06T16:25:06Z | - |
dc.date.available | 2020-04-06T16:25:06Z | - |
dc.date.issued | 2019-09-04 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/33126 | - |
dc.description.abstract | The main objective of this work is to point out bibliographic references that help in understanding the meanings of the term crossover in music so that relationships can be established between this style and its manifestation in Brazilian vocal music. The work considers that such understanding can lead to the success in performance and valorization of the Brazilian performer against crossover music as a plural artist, both for his understanding of different musical languages and for the result of his multidisciplinary artistic work. To achieve this goal, studies were conducted on the term crossover, according to historical, interpretative and market perspectives. To aid and develop a broader understanding of the term, the concept of hypertext and the recognition of its properties were also used, analogous to the artistic practice of crossover. From a hypertext perspective, a crossover show, for example, can be configured as a network of multiple connections, connecting popular and erudite works of art, performers with various skills, current and ancient technologies and, above all, diverse audiences. Concepts such as hybridity, multistylism and globalization. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo principal deste trabalho é apontar referências bibliográficas que auxiliem na compreensão dos significados do termo crossover em música para que assim se estabeleçam relações entre este estilo e a sua manifestação na música vocal brasileira. O trabalho considera que tal compreensão pode conduzir ao êxito na performance e à valorização do performer brasileiro na música crossover como um artista plural, tanto por sua compreensão das diferentes linguagens musicais quanto pelo resultado de seu trabalho artístico multidisciplinar. Para alcançar este objetivo, foram realizados estudos acerca do termo crossover segundo as perspectivas históricas, interpretativas e mercadológicas. Para o auxílio e desenvolvimento de uma compreensão mais abrangente do termo também foram empregados o conceito de hipertexto e o reconhecimento de suas propriedades, em analogia à prática artística do crossover. Segundo a perspectiva hipertextual, um espetáculo crossover, por exemplo, pode configurar-se em como uma rede de múltiplas conexões, conectando obras artísticas, populares e eruditas, performers com habilidades várias, tecnologias antigas e atuais e, sobretudo, públicos diversos, interrelacionando ainda conceitos como hibridismo, multiestilismo e globalização. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Performance | pt_BR |
dc.subject | Crossover | pt_BR |
dc.subject | Estudo das mídias | pt_BR |
dc.subject | Multiestilismo | pt_BR |
dc.subject.other | Música popular - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Performance musical | pt_BR |
dc.title | O canto crossover: uma revisão bibliográfica e estudos de relações possíveis na performance da música vocal brasileira. | pt_BR |
dc.title.alternative | The Crossover singing: a bibliographic review and studies of possible relationship on the performance of Brazilian vocal music. | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Helen Isolani Marques - Dissertação Mestrado 2019 - Repositório.pdf | 3.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License