Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/33128
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fausto Borém de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5589268218426587 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Antônio Carlos Guimarães | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Marcos Edson Cardoso Filho | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Ângelo Nonato Natale Cardoso | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Maurício Freire Garcia | pt_BR |
dc.creator | Deniele Naiara Perotti Mello | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5552232797289266 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-04-06T16:25:46Z | - |
dc.date.available | 2020-04-06T16:25:46Z | - |
dc.date.issued | 2019-08-28 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/33128 | - |
dc.description.abstract | Analysis of the trinomial text-sound-image in the performances of Elis Regina in three songs: Black is Beautiful (1972), recorded for the 1Plus program of the Südwestfunks channel of the German public television network, Onze Fitas (1979), recorded live at the Montreaux Jazz Festival and Essa Mulher (1979), also recorded live for the Elis Regina Carvalho Costa Special, presented by Rede Globo de Televisão. From the tools of the mAAVm method (BORÉM, 2018), represented by the structuring of MaPAs (Audiovisual Performance Maps), EdiPAs (Visual Performance Editions) and Circumplex Models of Affects in Music of each song, we observed the musical eclecticism of Elis Regina, as well as her pioneering approach to progressive themes in sensitive moments of the political and social scene. A close relationship between the text (lyrics) or context, sounds (vocal and instrumental effects) and images (facial expressions, choreographies, costumes, scene objects and lighting) were observed in their performances, merging into an amalgam. The building of climaxes and articulation of the musical form is achieved and emphasized through Segmentation, Synchronization Points, Activation Contours, Kinematics and Dynamics revealing a detailed planning of its Cinesfera on stage and a highly structured performance construction. It was also verified the possibility of using the mAAVm method and its tools as a resource to aid the process of construction of the performance of the popular singing student, since its mechanisms favor the manipulation and analysis of the performances recorded in video. | pt_BR |
dc.description.resumo | Análise do trinômio texto-som-imagem nas performances de Elis Regina em três obras: Black is Beautiful (1972), gravada para o programa 1Plus do canal Südwestfunks da rede televisão pública alemã, Onze Fitas (1979), gravada ao vivo no Festival de Jazz de Montreaux e Essa Mulher (1979), também registrada ao vivo para o Especial Elis Regina Carvalho Costa, apresentado pela Rede Globo de Televisão. A partir das ferramentas do método mAAVm (BORÉM, 2018), representadas pela estruturação dos MaPAs (Mapas de Performance Audiovisual), EdiPAs (Edições de Performance Visual) e Modelos Circumplexos dos Afetos na Música de cada canção, observou-se o ecletismo musical de Elis Regina, bem como seu pioneirismo ao abordar temáticas progressistas em momentos delicados do cenário político e social. Observou-se em suas performances uma estreita relação entre o texto (as letras das músicas) ou contexto, os sons (efeitos vocais e instrumentais) e as imagens (expressões faciais, coreografias, figurinos, objetos de cena e iluminação) que se fundem em um amálgama. A construção de clímaces e articulação da forma musical é obtida e enfatizada por meio de Segmentação, Pontos de Sincronização, Contornos de Ativação, Cinemática e Dinâmica revelando um planejamento minucioso de sua Cinesfera no palco e uma construção da performance altamente estruturados. Verificou-se também, a possibilidade de utilização do método mAAVm e suas ferramentas enquanto recurso para auxiliar o processo de construção da performance do aluno de canto popular, uma vez que seus mecanismos favorecem a manipulação e análise das performances gravadas em vídeo. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Interpretações de Elis Regina | pt_BR |
dc.subject | relação texto-som-imagem | pt_BR |
dc.subject | performance musical e imagem | pt_BR |
dc.subject | música popular brasileira | pt_BR |
dc.subject | análise de performances gravadas | pt_BR |
dc.subject.other | Regina, Elis, 1945-1982 - Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Música popular - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Performance (Arte) | pt_BR |
dc.title | O trinômio texto-som-imagem na performance de Elis Regina das canções Black is Beautiful (1970), Onze Fitas (1979), e Essa Mulher (1979). | pt_BR |
dc.title.alternative | The trinomial text-sound-image in Elis Regina's performance of the songs Black is Beautiful (1970), Onze Fitas (1979), and Essa Mulher (1979). | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Deniele Naiara Perotti Mello - Texto para Defesa do título de Doutora em Música.pdf | 21.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.