Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33150
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vanessa Andrade de Barrospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5196908774560885pt_BR
dc.contributor.referee1Laís Godoi Lopespt_BR
dc.contributor.referee2Bárbara Gonçalvespt_BR
dc.creatorRosa Irene D'Assunçãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9575382406502541pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-08T14:07:29Z-
dc.date.available2020-04-08T14:07:29Z-
dc.date.issued2016-02-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33150-
dc.description.abstractThe Physical Education and breaking possibilities with gender binary constitutes subject of this study. The objective of this research was to analyze how they are dealt with gender issues in scientific studies on physical education in the last fifteen years. To reach this goal we used the literature methodology through Louro (1997, 1998, 2011, and 2015); Borges, Canuto; Oliveira; Vaz (2013), Valdanha Netto (2011), and Devide Louzada (2011), Daolio (2004), Dornelles (2015) and others. Developed the theme in sub-themes to give subsidies to corroborate with the objective of this research, we addressed the concept and construction of gender issues in items Gender and Gender in the Social Binary School Context. He traced the historical trajectory study area and their implications for physical, cultural and social dimensions in the sub-theme Physical Education; as processes in humans, the constructs of identity and sexuality, as well as these mark the culture and society in which it is inserted into the sub-theme Identity, Sexuality and its Cultural and Social Brands. It sought to know how it comes to gender differences in physical education classes in relation to corporeality in subtheme Physical Education and Body: Differentiation gendered; we observed the consequences arising from the gender division in the activities of the area in the subtheme Children of Separation and girls in physical education classes. It is defined and treatments distinguished himself given to male and female bodies in subtheme Education Mixed Physical and Coeducation; presented the process intervener of Physical Education on the bodies of students in subtheme Intervention Teacher. Possible actions and attitudes were demonstrated in subtheme Have Ability to Break with the binary of gender in Physical Education; as well as other odds and joints to posture changes of the differences and visibilities were presented in the sub-theme Other Possible Alternatives for breaks with Sexual Gender Constructions with Butler Performing bases within the Queer thinking. It was considered that there are possibilities for Physical Education break with the gender binary, by teaching that reflects on the importance of its practice in the construction of beings who have a history, desires, dreams, qualities, defects and right to decide about their bodies their sexuality, because it is not the biological sex that determines who we are and yes, we, exercising the human right to exist, we chose to be, remain, or become, performatizar, because life is a constant performance.pt_BR
dc.description.resumoA Educação Física e possibilidades de ruptura com binarismo de gênero constitui-se tema desse estudo. Objetivou-se com esta pesquisa analisar como são tratadas as questões de gênero em estudos científicos sobre educação física nos últimos quinze anos. Para alcance deste objetivo utilizou-se a metodologia bibliográfica através de Louro (1997, 1998, 2011, 2015); Borges, Canuto; Oliveira; Vaz (2013), Valdanha Netto (2011), Devide e Louzada (2011), Daolio (2004), Dornelles (2015) e outros. Desenvolveu-se a temática em subtemas de forma a dar subsídios que corroborem com o objetivo dessa pesquisa, abordou-se a conceituação e a construção das questões de gênero nos itens Gênero e Binarismo de Gênero no Contexto Social Escolar. Traçou-se a trajetória histórica área estudada e suas implicações nas dimensões física, cultural e social no subtema Educação Física; como se processa, no ser humano, os constructos de identidade e sexualidade, bem como estes marcar a cultura e a sociedade em que ele está inserido no subtema Identidade, Sexualidade e suas Marcas Culturais e Sociais. Buscou-se conhecer como se trata as diferenças de gênero nas aulas de Educação Física em relação a corporeidade no subtema Educação Física e Corpo: Diferenciação Generificada; observou-se as consequências advindas da divisão por gênero nas atividades da área no subtema A Separação de Meninos e Meninas nas Aulas de Educação Física. Definiu-se e distinguiu-se os tratamentos dados aos corpos feminino e masculino no subtema Educação Física Mista e Coeducação; apresentou-se o processo interventor da Educação Física sobre os corpos dos discentes no subtema Intervenção Docente. Ações e posturas possíveis foram demonstradas no subtema Alguma Possibilidade de Rompimento com o Binarismo de Gênero na Educação Física; assim como outras probabilidades e articulações para mudanças de posturas perante as diferenças e visibilidades foram apresentadas no subtema Outras Alternativas para Possíveis Rupturas com as Construções de Gênero Sexual com as Bases Performativas de Butler dentro do Pensamento Queer. Considerou-se que existem possibilidades para que a Educação Física rompa com o binarismo de gênero, através da docência que reflita sobre a importância de sua prática na construção de seres que tem uma história, desejos, sonhos, qualidades, defeitos e direito de decidir sobre os seus corpos, sua sexualidade, porque não é o sexo biológico que determina quem somos e sim, nós, exercendo o direito humano de existir, optamos em ser, permanecer, ou transformar, performatizar, porque a vida é uma constante performance.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectBinarismopt_BR
dc.subjectRupturapt_BR
dc.subjectPossibilidadespt_BR
dc.titleEducação física e possibilidades de ruptura com o binarismo de gêneropt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação Física e Possibilidades de Ruptura com Binarismo de Gênero.pdf706.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.