Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33158
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Regina Helena Alves da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0803501641077783pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Luciana Souzapt_BR
dc.contributor.referee1Erica Melanie Ribeiro Nunespt_BR
dc.contributor.referee2Analise de Jesus da Silvapt_BR
dc.creatorMônica Porto de Britopt_BR
dc.date.accessioned2020-04-08T14:30:48Z-
dc.date.available2020-04-08T14:30:48Z-
dc.date.issued2016-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33158-
dc.description.abstractThis study aimed to investigate the Municipal School Clarindo Vaz dos Santos, as we give educational practices and how educators (s) relate to the socio-cultural reality of the quilombo São Julião, located in the Mucuri Valley, in the city of Teófilo Otoni / MG . With this approach, it was carried out bibliographic and field research in the school and community. From the analysis of the data on the remaining community of quilombos São Julião and in particular to school, it was found that the educational practices summarized in a few strokes of black culture with reference to the community. It was evident the importance of rethinking the educational practices, values, content from the social, cultural and local ethnic relating them to African headquarters for the formation of quilombos subjects.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho visou investigar na Escola Municipal Clarindo Vaz dos Santos, como se dão as práticas educativas e como os educadoras (es) se relacionam com a realidade sociocultural do quilombo São Julião, situado no Vale do Mucuri, no município de Teófilo Otoni/MG. Com esse enfoque, foi realizada pesquisa bibliográfica e de campo na escola e comunidade. A partir da análise dos dados referentes à comunidade de remanescentes de quilombos São Julião e, em especial, à escola, constatou-se que as práticas educativas sintetizam em alguns traços da cultura negra tomando como referência a comunidade. Ficou evidente a importância de repensar as práticas educativas, valores, conteúdos a partir da realidade social, cultural e étnica local relacionando-os às matrizes africanas para a formação dos sujeitos quilombolas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPráticas educativaspt_BR
dc.subjectComunidade quilombolapt_BR
dc.titleEducação : uma análise das práticas educativas na Escola Municipal Clarindo Vaz dos Santos situada na comunidade "São Julião" no Vale do Mucuript_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDUCAÇÃO uma análise das práticas educativas..pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.