Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/33188
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Corpo marcado e sexuado : deficiências e sexualidades em debate na escola de pais da APAE |
Authors: | Janaína Aparecida de Menezes |
First Advisor: | Marco Aurélio Máximo Prado |
First Co-advisor: | Bárbara Gonçalves |
Abstract: | O presente trabalho pretende ampliar a discussão sobre deficiência e sexualidade dentro da Escola de pais da APAE, abrangendo o público do Centro de Referência de Assistência Social- CRAS. O objetivo geral foi discutir sexualidade através de Oficinas que apontem avanços no entendimento dos pais e parentes acerca da peculiaridade da sexualidade dos filhos, tendo como objetivos específicos a abertura de um espaço para que os pais e parentes de pessoas com deficiência falem sobre a sua percepção da deficiência e sexualidade , sobre as dificuldades que enfrentam ao abordar e até mesmo reconhecer que deficientes são pessoas sexuadas. As discussões e debates acerca da sexualidade do público gerados neste projeto de intervenção proporcionaram uma nova percepção acerca da sexualidade das pessoas deficientes. As mães presentes ampliaram a visão que tinham dos corpos limitados de seus filhos (as) e dos filhos (as) de outras mães presentes, reconhecendo que por trás deles existe desejo pulsante como em qualquer corpo, só que de maneira peculiar a cada um deles. |
Abstract: | This work aims to broaden the discussion about disability and sexuality in the APAE’s Parent School, including the public who participate of the Social Assistance Reference Center - CRAS. The main objective was to discuss sexuality through workshops that point advances in the understanding of parents and relatives about the peculiarity of their children's sexuality. The specifics purposes have been to open a space for parents and relatives of disabled people talk about their perception disability and sexuality and about the difficulties they face when approaching and even recognize that disabled people are also sexual persons. The discussions about the public's sexuality, generated in this intervention project, provided new insight about the sexuality of disabled people. Mothers present enlarged their vision of limited bodies of their children and of the other present mothers’ children, recognizing that behind them there is pulsating desire as in any body, but each of them in a peculiar way. |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escola |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/33188 |
Issue Date: | 5-Mar-2016 |
Appears in Collections: | Especialização em Gênero e Diversidade na Escola |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PROJETO INTERVENÇÃO obtenção diploma PDF.pdf | 674.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.