Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33202
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriano Roberto Afonso do Nascimentopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3464434450289459pt_BR
dc.creatorEliana Batista Souzapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1644597444098458pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-09T11:24:31Z-
dc.date.available2020-04-09T11:24:31Z-
dc.date.issued2016-05-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33202-
dc.description.abstractThe aim of this study was to map and discuss national academic researchs between 2004-2014 about men in preschool teaching profession. Twelve works have be found, two of them were theses and ten were dissertations. These twelve works came from the northeast , southeast and south of the country. Because available time, only three of these works were listed for more detailed reading and analysis. For a better understanding of this study, as first step, seachered for the brasilian preschool constituition and after discussed the feminization of teaching, locating the preschool as professional field that was born as female field, defending the ideia that this is do to the inseparability between care and education in this step of basic education. The next step was to make the conceptualization and the historicizing of the central category of this study: gender relations. In sequence, wanted understand the concept of masculinity and it was concluded that is not possible refer to masculinity, but masculinities. Finally, was made description and analysis of the researchs and perceived the following repeated situations and considerations: 1)The taboo of child care, mainly, related to the care of the girl by men, linked to the fear of pedophilia; 2) The questions about masculinity of the teacher and the fear of homosexuality; 3) The crystallization of the sexual division of labor and 4) The discourse about maternity as forming teachers to preschool. It was found, too, great difficulties through which they pass men who "venture" into this field, considered feminine. They are treated as intruders; they are subjected to rites of passage, they have to prove much more than educational competence, they need to demonstrate that they are not threats to children's bodies; they are questioned in their masculinity and invaded their privacies, giving rise to many questions that are exposed in the final considerations .pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo teve como objetivo mapear e discutir pesquisas acadêmicas nacionais, no período entre 2004 a 2014, que tratassem da docência exercida por homens na Educação Infantil. Durante o percurso, foram encontrados doze trabalhos, sendo duas teses e 10 dissertações realizadas nas regiões nordeste, sudeste e sul. Por uma questão de tempo, foram elencados três trabalhos para leitura e análises mais detalhadas. Para um melhor delineamento e compreensão do estudo, primeiramente buscou-se o histórico da constituição da Educação Infantil no Brasil, posteriormente, discute-se a femininização do magistério, localizando a Educação Infantil como campo profissional que já nasceu feminino, defendendo-se a ideia de que isso se deve à indissociabilidade entre o cuidar e educar nessa etapa da Educação Básica. Em seguida, fez-se a conceituação e historicização da categoria central do estudo: relações de gênero. Na sequência, buscou-se compreender o conceito de masculinidade, chegando-se à compreensão que não é possível se falar de masculinidade, mas de masculinidades. Enfim, partiu-se para a descrição e análise das pesquisas e percebeu-se as seguintes situações e exames reincidentes:1) O tabu do cuidado infantil, principalmente, das meninas, feito por homens, relacionado ao medo da pedofilia;2) o questionamento da masculinidade dos docentes e o medo da homossexualidade;3) a cristalização da divisão sexual do trabalho e 4) o discurso da maternidade enquanto formadora de docentes para a Educação Infantil. Constataram-se, também, com isso as grandes dificuldades pelas quais passam homens que se “aventuram” nesse campo considerado feminino. Eles são tratados como intrusos; passam por períodos em têm que provar muito mais que competência pedagógica, precisam demonstrar que não representam ameaças aos corpos das crianças; têm as masculinidades questionadas e as privacidades invadidas, fazendo emergir muitos questionamentos que são expostos nas considerações finais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHomenspt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectMasculinidadespt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.titleHomens na educação infantil : uma revisão bibliográficapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Eliana final.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.