Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vanessa Andrade de Barrospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5196908774560885pt_BR
dc.creatorAline Narciele Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2020-04-09T11:27:02Z-
dc.date.available2020-04-09T11:27:02Z-
dc.date.issued2016-05-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33204-
dc.description.abstractThis work has as main objective to analyze the influence of race and ethnic elements in the formation of student life projects in a public school in the city of Cambuquira, Minas Gerais. Specific objectives: achieve theoretical discussion of influences of race and ethnicity in the school context besides knowing the plans and what these students expect from their future; understand the importance of exposing the differences and respect them. We work with bibliographic research and application of results of a questionnaire to 30 high school students to obtain data on the social profile and its prospects for the future after the training, such as age, ethnic definition, with whom lies, wage income, if you are employed and your school claim. We also use our observations throughout the work as a teacher at this school. The work demonstrates their importance as it seeks to know how determinant may be in the lives of these individuals the question of race and color for their professional and social development. As I noted in my daily practice as a teacher, it is a situation that proves important and indicates the importance of focusing on the inside of the school, mainly for the relationships that are established between professionals in this medium work and also regarding the community as a way to clarify and learn about the reality that permeates the contemporary world. By consulting the works, scientific publications and articles on websites in a bibliographical work we seek to address the theme, also highlighting aspects involving racism and how the racial question limits the opportunities for people to improve their social status and personal . As a result we have to actually race variable has strong influence on the future projects of research participants students.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo geral analisar a influência dos elementos de raça e etnia na formação de projetos de vida de alunos em uma escola pública no município de Cambuquira, Minas Gerais. Como objetivos específicos: realizar discussão teórica sobre influências de raça e etnia no contexto escolar além de conhecer os planos e o que estes alunos esperam de seu futuro; compreender a importância de expor as diferenças e respeitá-las. Trabalhamos com pesquisa bibliográfica e com resultados de aplicação de um questionário a 30 alunos do ensino médio para obter dados relativos ao perfil social e suas perspectivas para o futuro após a formação, tais como faixa etária, definição étnica, com quem reside, renda salarial, se estão empregados e sua pretensão escolar. Utilizamos igualmente nossas observações ao longo do trabalho como professora nesta escola. O trabalho demonstra sua importância uma vez que se busca saber o quão determinante pode ser, na vida desses indivíduos a questão de raça e cor para seu desenvolvimento profissional e social. Como observei em minha pratica diária como professora, tratase de uma situação que se mostra importante e indica a importância de se focar o interior da escola, principalmente para os relacionamentos que são estabelecidos entre profissionais que neste meio atuam e também com relação à comunidade como forma de esclarecer e aprender sobre a realidade que permeia o mundo contemporâneo. Através da consulta a obras, publicações científicas e artigos em sites da internet em um trabalho de natureza bibliográfica procuramos abordar o tema proposto, destacando também aspectos envolvendo o racismo e o quanto a questão racial limita as oportunidades para essas pessoas melhorarem sua condição social e pessoal. Como resultado temos que de fato a variável raça possui forte influência nos projetos futuros dos alunos participantes da pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectAlunos de Ensino Médiopt_BR
dc.subjectPerfil educacionalpt_BR
dc.subjectEscola estadualpt_BR
dc.titleConsiderações sobre o racismo : um estudo com alunos do ensino médio no município de Cambuquirapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALINE NARCIELE final.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.