Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33206
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Andrade Cattoni de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4442732824534071pt_BR
dc.creatorAmanda Silva de Jesuspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9404300701681894pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-09T11:30:02Z-
dc.date.available2020-04-09T11:30:02Z-
dc.date.issued2016-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33206-
dc.description.abstractThis work aims to analyze the diversity in the school context and how gender relations are presented in this space. From an analysis of education culture we understand how both are correlated in the formation of social being, and how through culture build and convey education. Education brings cultural aspects of society and values, norms, habits are passed through education. Our schools transmit social values through education, so she can pass normative hegemonic values that brings prejudice processes, how can convey a new look on these data values and deconstruct them with a critical and intervening look in reality is why to debate, discuss and question gender relations, race, sexuality, class at school is so important because it allows working diversity and breaking excluding actions. The survey also provides a historical analysis about education in Brazil, because the historical features help us to reflect and understand the traits that shape. So we could identify advances and setbacks in the educational field and understand what the current educational policies brings, and how the diversity of debate and gender in schools present themselves in public education policies. We seek to understand the challenges that plague the debate on gender, understanding aspects present in society, normativities historically imposed by hierarchies that contribute to prejudices are widespread, and inequalities are still a latent reality. We seek to understand the concept of gender to analyze how gender inequality is presented in our schools and emphasize importance of discussing and deconstructing these inequalities in our schools.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetiva analisar a diversidade no contexto escolar e como as relações de gênero se apresentam nesse espaço. A partir de uma análise sobre educação e cultura entendemos como ambas estão correlacionadas na formação do ser social, e como por meio da cultura construímos e transmitimos educação. A educação traz consigo aspectos culturais de uma sociedade como valores, normas, hábitos que são passados através da educação. As nossas escolas transmitem valores sociais por meio da educação, sendo assim ela pode transmitir valores hegemônicos normativos que traz processos de preconceito, como pode transmitir um novo olhar a respeito desses valores dados e desconstruí-los de forma critica e interventiva na realidade. É por isso que debater, discutir e questionar relações de gênero, raça, sexualidade, classe no espaço escolar é tão importante, pois permite trabalhar a diversidade e romper com ações de exclusão. A pesquisa também traz uma análise histórica a respeito da educação no Brasil, pois as características históricas nos auxiliam a refletir e entender os traços que as configuram. Assim, pudemos identificar avanços e retrocessos no campo educacional e entender o que as políticas públicas educacionais atuais nos traz, e como o debate de diversidade e gênero nas escolas se apresentam nas políticas públicas de educação. Buscamos compreender os desafios que rondam o debate sobre gênero, entendendo aspectos presentes na sociedade, normatividades historicamente impostas por hierarquias que contribuem para que preconceitos sejam difundidos, e desigualdades ainda seja uma realidade latente. Procuramos entender o conceito de gênero analisando como a desigualdade de gênero se apresenta em nossas escolas e ressaltar a importância de se discutir e desconstruir tais desigualdades em nossas escolas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.titleEducação e gênero no âmbito escolar : pensando a diferença nesse espaço múltiplo e diversopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA POS-GRADUAÇÃO UFMG -.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.