Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33220
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Conceição Firmina Seixas Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9511209669396293pt_BR
dc.creatorBeatriz dos Santos Dutrapt_BR
dc.date.accessioned2020-04-09T11:50:17Z-
dc.date.available2020-04-09T11:50:17Z-
dc.date.issued2016-03-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33220-
dc.description.abstractThis study aimed to raise awareness of the real need to value the black identity within schools, seeking to combat racism and improving the relationship between everyone. To facilitate this task, a theoretical research was conducted based on literary materials, literature from secondary sources and supplementary materials; and an empirical research whose data were collected through informal conversations made with the twenty-four students from 3rd year, class 313 of the Municipal School "Hector Claudio de Sales." These data were recorded in a field diary notes with words, attitudes, postures and other actions of the same that have been observed. During the process the following intervention activities were developed: informal conversation circle on the history of the arrival of blacks who were cruelly taken from Africa to be enslaved in Brazil for a long period of slavery until the date of abolition; film screening with the design "Kirikou and the Sorceress", a beautiful drawing shrouded in mystery which highlights the intelligence and courage to Kiriku; and reading the book "The Braids Bintou," an African tale that talks about the history of Bintou little girl who dreamed of having her huge hair, with long braids equal those of her older sister. It was also made posters in the classroom, telling the story of black today in society, how they live and how their work today. Despite the short time we had for carrying out these activities, we had good results as students respecting more, everyone playing with everyone, without distinction. Even could be observed to a significant reduction in the number of racist nicknames and jokes in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho teve por objetivo, a conscientização da real necessidade de se valorizar a identidade negra no interior das escolas, buscando combater o racismo e melhorando o relacionamento entre todos. Para viabilizar esta tarefa, foi realizada uma pesquisa teórica, baseada em materiais literários, fontes secundárias de literatura e materiais complementares; e uma pesquisa empírica, cujos dados foram coletados através de conversas informais feitas com os vinte e quatro alunos do 3º ano, da turma 313 da Escola Municipal “Heitor Cláudio de Sales”. Esses dados foram registrados em diário de campo com anotações de falas, atitudes, posturas e outras ações dos mesmos que foram sendo observadas. Durante o processo foram desenvolvidas as seguintes atividades de intervenção: roda de conversa informal sobre a história da chegada da população negra que foi retirada cruelmente da África para ser escravizada no Brasil durante um longo período de escravidão até a data da abolição; sessão de cinema com o desenho “Kiriku e a Feiticeira”, um belo desenho envolto em mistério que ressalta a inteligência e a coragem de Kiriku; e a leitura do livro “As Tranças de Bintou”, um conto africano que fala sobre a história da garotinha Bintou que sonhava em ter seus cabelos enormes e com longas tranças iguais as de sua irmã mais velha. Além disso, foi confeccionado cartazes em sala de aula, contando a história da população negra atualmente na sociedade, como vivem e como é seu trabalho nos dias de hoje. Apesar do curto espaço de tempo que tivemos para a realização destas atividades, tivemos bons resultados como os alunos se respeitando mais, todo mundo brincando com todo mundo, sem distinção. Inclusive, pôde ser observada até uma sensível redução no número de apelidos e piadinhas racistas dentro da sala de aula.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectValorizaçãopt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.titleA valorização da identidade negras nas escolaspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gênero e Diversidade na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA BEATRIZ.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.