Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33283
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria José Batista Pinto Florespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4452355484066620pt_BR
dc.contributor.referee1Heli Sabino de Oliveirapt_BR
dc.creatorMaria Celia Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2020-04-16T14:59:16Z-
dc.date.available2020-04-16T14:59:16Z-
dc.date.issued2019-12-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33283-
dc.description.abstractThis research was conducted in a primary school in the city of Belo Horizonte to investigates how the relationship between families and the school works and to understand what is the perspective of parents and guardians about this. The research develops a brief history about basic education as a child right, highlighting the concept of children education and how it is implemented at the EMEIs (Municipal Schools of Children Education) in Belo Horizonte. In order to understand the relationship between family and school and comprehend the perspective of parents and guardians about this relationship, we sought to analyse the understanding of family and school towards the view of theorists such as: Heloísa Szymanski (2010), Vitor Henrique Paro ( 2007), the authors Beate Althuon, Corina Essle, Isa S. Stoeber (1996). The research includes exploratory study and descriptive approaches in a qualitative perspective using methodological resources, such as: questionnaires, document analysis, interviews with the mothers of the pupils using flexible and semi-open scripts, attendance of meetings and events as a way of observation and action search elements, based on the concepts of Tim May (2004). The group of parents and guardians that were approached are in the afternoon shift of half-time classes with children aged 1 to 5 years. There were 10 classes totalling 177 students. 170 of those students took the questionnaires to their homes and of which 116 of these questionnaires were returned. The questionnaires and attendance lists analysed the presence of families in meetings, events, school attendance of pupils and how the care is organised by the school towards families. The results shows that parents in general are satisfied with the family and school relationship. However aspects such as the need for better systematisation of the pedagogical work were also shown widening the gaps in this relationship. We consider that the family and the school relationship in children education is an important factor for this educational stage and needs essential planning that respects the diversity of families and the importance of living in the school. Keywords: Family and school relationship. Children Education. Parents and Guardians, Belo Horizontept_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, realizada em uma Escola de Educação Infantil do Município de Belo Horizonte investigou como se procede a relação das famílias com a escola e qual é a perspectiva dos pais e responsáveis sobre esta relação. A pesquisa desenvolve um breve histórico sobre a educação básica como direito da criança, destacando-se a concepção de Educação Infantil e como ela é formalizada considerando o atendimento nas EMEIs (Escolas Municipais de Educação Infantil) no município de Belo Horizonte. A fim de compreender a relação família e escola, e qual a perspectiva dos pais e responsáveis sobre esta relação buscou-se analisar a concepção dos conceitos família e escola, a partir da visão de teóricos como: Heloísa Szymanski (2010), Vitor Henrique Paro (2007), as autoras Beate Althuon, Corina Essle, Isa S. Stoeber (1996). A pesquisa contempla abordagens exploratórias e descritivas, numa perspectiva qualitativa, utilizando recursos metodológicos, como: questionários, análise documental, entrevistas com mãe de aluno com roteiro flexível e do tipo semiaberto, participação em reuniões e eventos como modo de observação e elementos de pesquisa-ação, embasada nos conceitos de Tim May (2004). A população de pais e responsáveis abordados corresponde às turmas parciais do turno da tarde com crianças na faixa etária de 1 a 5 anos. Que são 10 turmas totalizando uma correspondência de 177 estudantes dos quais 170 levaram os questionários para suas casas. Foram devolvidos 116 questionários. Por meio dos questionários e listas de presença analisou-se a participação das famílias, em reuniões, eventos e vida escolar das crianças e como é o atendimento direcionado pela escola para as famílias. Os resultados apontam que os pais demonstram satisfação na relação família e escola, no entanto evidenciou-se também aspectos como a necessidade de melhor sistematização do trabalho pedagógico, para ampliar ainda mais o estreitamento desta relação. Consideramos que a relação família e escola na educação infantil constitui uma dimensão importante para esta etapa educativa e necessita de um planejamento intencional que respeite a diversidade das famílias existentes e a relevância do convívio no espaço escolar. Palavras chaves: Relação família e escola. Educação Infantil. Pais e responsáveis. Belo Horizonte.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Formação de Educadores Para a Educação Básicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRelação família e escolapt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPais e responsáveispt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherFamília e escolapt_BR
dc.subject.otherCrianças - Direitopt_BR
dc.titleFamília e escola na perspectiva de pais e responsáveis de uma escola de educação infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Formação de Educadores para Educação Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CPE_LASEB2019_MARIACELIA.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons