Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33324
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8405997357339143pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno Soares Santospt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Martins de Castro Chaibpt_BR
dc.creatorBruno de Aguiar Ferreira Alvespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3472636053578001pt_BR
dc.date.accessioned2020-04-28T16:19:22Z-
dc.date.available2020-04-28T16:19:22Z-
dc.date.issued2019-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33324-
dc.description.abstractThis paper aims to investigate how polyrhythm has been approached in the theoretical fields, methods and instrumental practice, in order to report on this subject in a comprehensive way and create drums practices. From Sara Cohen's definitions of two different rhythmic polyrhythmic organizations, it was possible to find examples, such as the studies by Peter Magadini and a solo by drummer Jason Gianni. With these references it was possible to create and systematize practical exercises with polyrhythmias applied in phrases and motor coordination studies involving synchronization of different metrics simultaneously. In addition, the exercises created were applied in samba rhythm in order to present examples for the application in musical genre and also to contribute to the didactics of performance for Brazilian music. Polyrhythmia has been used in several instruments and genres, but it is a field that allows a wide range of rhythmic applications, so this work aims to provide tools for performance and general knowledge on this subject.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho entende em investigar como a polirritmia vem sendo abordada nos âmbitos teóricos, em métodos e na prática instrumental, para enfim relatar sobre este tema de forma abrangente e criar práticas para bateria. A partir das definições de Sara Cohen que caracterizam duas diferentes organizações rítmicas da polirritmia, foi possível encontrar exemplos, como os estudos de Peter Magadini e um solo do baterista Jason Gianni. Com estas referências foi possível criar e sistematizar exercícios práticos com polirritmias aplicadas em frases e estudos de coordenação motora envolvendo sincronização de diferentes métricas simultaneamente. Ademais, os exercícios criados foram aplicados em ritmo de samba no intuito de apresentar exemplos para a aplicação em gênero musical e também para contribuir com a didática de performance para a música brasileira. A polirritmia vem sendo utilizada em diversos instrumentos e gêneros, porém é um campo que possibilita um amplo âmbito de aplicações rítmicas, sendo assim este trabalho pretende prover ferramentas para a performance e conhecimentos gerais sobre esse tema.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolirritmiapt_BR
dc.subjectPolimetriapt_BR
dc.subjectBateriapt_BR
dc.subjectPráticas de performance na bateriapt_BR
dc.subject.otherPercussão (música)pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.titleA polirritmia aplicada na bateria : práticas e estudos para a performancept_BR
dc.title.alternativePolyrhythm applied in drums: practices and studies for performancept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bruno A. F. Alves - Dissertação.pdf6.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.