Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Joãosinho Beckenkamppt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5862843254306347pt_BR
dc.creatorBárbara Assis Vianna da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3322090825339447pt_BR
dc.date.accessioned2020-05-13T13:24:49Z-
dc.date.available2020-05-13T13:24:49Z-
dc.date.issued2019-08-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33435-
dc.description.abstractF. H. Jacobi’s (1743-1819) main objections in his work David Hume on Belief, or Idealism and Realism: A Dialogue (1787) have to do, on the one hand, with his opposition to Kantian philosophy, due to his own conception of realism; and, on the other, to G. E. Lessing’s (1729-1781) presumed Spinozism, which came to the fore with Jacobi’s work Über die Lehre des Spinoza in Briefen an den Herrn Moses Mendelssohn (1785) and eventually led to the debates surrounding that which has since been known as the “Pantheism Controversy”. Jacobi’s philosophical conceptions go back to an act of immediate apprehension of the Real, which can also be called “being born and living in belief”. Such a conception begins with immediate, first-hand knowing. As is well known, Jacobi’s thought gains momentum in the period marked by the reception of critical philosophy. All the same, it constitutes the genesis of the immediately following philosophical developments, especially as it proposes a salto mortale as the only way out of the vacuity of theoretical speculation, signaling that “the true resides outside science”. In this way Jacobi rejects all attempts at rational demonstration of reality, and as a matter of fact so much so that his conception comes very close to a form of philosophy of life. What is real can never de proved, only lived out. The thought efforts of the philosophers of so-called “German idealism” will amount to showing that it is possible to reconcile life with philosophical discourse, and vice-versa. One hight suppose that both the fruitfulness and the vagueness of their systems derive to a great extent from that intent. The final result is to endorse the continuation of the task of theoretical philosophy, albeit in new forms – if no longer as straight scientific knowledge, then at least with the assurance of its necessity.pt_BR
dc.description.resumoAs principais objeções de F. H. Jacobi (1743-1819) em sua obra David Hume sobre a crença, ou idealismo e realismo. Um diálogo (1787) referem-se, por um lado, à sua oposição à filosofia kantiana a partir de sua concepção de realismo e, por outro, ao suposto espinosismo de G. E. Lessing (1729-1781), trazido a público pela obra de Jacobi Sobre a doutrina de Espinosa em cartas ao Senhor Moses Mendelssohn (1785), que gerou aquela que ficou conhecida como “querela do panteísmo”. A concepção filosófica de Jacobi se traduz num ato de apreender imediatamente o real, o que também se pode denominar como um “nascer e viver na crença”. Tal concepção parte de um saber imediato e de primeira mão. Como é sabido, o pensamento de Jacobi se insere no período circunscrito pela recepção da filosofia crítica e constitui a gênese do que será desenvolvido dali em diante, a partir de sua proposta de um salto mortale como única saída das especulações teóricas vazias, indicando, assim, que o “verdadeiro reside fora da ciência”. Jacobi, portanto, recusa toda tentativa de demonstração racional a respeito da realidade e sua concepção se aproxima bastante de uma filosofia da vida. O real jamais poderá ser demonstrado, somente vivido. O esforço de pensamento dos filósofos do período denominado de “idealismo alemão” será o de mostrar que é possível conciliar vida e discurso filosófico. Pode-se inclusive supor que tanto a fecundidade como as obscuridades de seus sistemas derivam-se, em grande parte, desta pretensão. O resultado, por certo, é que é possível continuar fazendo filosofia teórica em nova concepção – se não mais como conhecimento científico, ao menos reivindicando seu lugar necessário.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFr. H. Jacobipt_BR
dc.subjectIluminismo alemãopt_BR
dc.subjectQuerela do panteísmopt_BR
dc.subjectCrençapt_BR
dc.subjectRealismopt_BR
dc.subjectFilosofia da vidapt_BR
dc.titleA pergunta pelo real na obra de Friedrich Heinrich Jacobi : David Hume sobre a crença ou idealismo e realismo, um diálogo (1787)pt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Bárbara A V da SILVA - PDFA.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.