Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33513
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fabrício Benevenuto de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7014991384513854pt_BR
dc.contributor.referee1José Nagib Cotrim Árabept_BR
dc.contributor.referee2José Marcos Silva Nogueirapt_BR
dc.creatorWexley Sibelson Diaspt_BR
dc.date.accessioned2020-05-21T20:05:25Z-
dc.date.available2020-05-21T20:05:25Z-
dc.date.issued2019-03-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33513-
dc.description.abstractThe great demand for services and information by citizens and the limitations of Public Administration lead to new solutions to better serve the public. In this context, this work has the objective of developing a prototype virtual assistant (chatbot) for the service users of the Ministry of Health. The methodology used was based on bibliographic research, information consolidation of the service support to users of the System Electronic Information System (SEI) and the elaboration of chatbot through the Dialogflow API. As a result, we verified that it is possible to develop a chatbot for the care of users of the Ministry of Health, using simple and intuitive tools. Finally, we conclude that, based on this result, the implementation of a chatbot could positively impact on the expansion of the service provided by the Ministry of Health.pt_BR
dc.description.resumoA grande demanda de serviços e informações pelos cidadãos e as limitações da Administração Pública ensejam novas soluções para melhor atender ao público. Nesse contexto, este trabalho tem o objetivo de desenvolver um protótipo de assistente virtual (chatbot) para o atendimento dos usuários de serviços do Ministério da Saúde. A metodologia utilizada foi baseada em pesquisa bibliográfica, consolidação de informações do suporte de atendimento aos usuários do Sistema Eletrônico de Informações (SEI) e a elaboração do chatbot, por meio da API Dialogflow. Como resultado, verificamos que é possível o desenvolvimento de um chatbot para o atendimento dos usuários do Ministério da Saúde, utilizando-se de ferramentas simples e intuitivas. Por fim, concluímos que, a partir desse resultado, a implementação de um chatbot poderá impactar, positivamente, na ampliação do atendimento dos usuários do Ministério da Saúde.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Informáticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectChatbotpt_BR
dc.subjectAssistente virtualpt_BR
dc.subjectMinistério da Saúdept_BR
dc.subject.otherComputaçãopt_BR
dc.subject.otherChatbotpt_BR
dc.subject.otherRecuperação da informaçãopt_BR
dc.subject.otherProcessamento de linguagem naturalpt_BR
dc.titleSUSI: uma proposta de chatbot para o atendimento de usuários do Ministério da Saúdept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Informática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WexleySibelsonDias.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.