Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33544
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1943960329335593pt_BR
dc.contributor.referee1Alessandra Rosadopt_BR
dc.contributor.referee2Beatriz Ramos de Vasconcelos Coelhopt_BR
dc.creatorAna Carolina Rodriguespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3239815823190828pt_BR
dc.date.accessioned2020-05-26T01:22:51Z-
dc.date.available2020-05-26T01:22:51Z-
dc.date.issued2019-02-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33544-
dc.description.abstractThis paper deals with the analysis of polychromy of the sacred sculptures of the 18th and early 19th centuries from Sabará city, located in the metropolitan area of Belo Horizonte, MG. For the study we analyzed 22 sculptures and two pulpits of five churches in the historical center of the city, and the sculpture Saint Anne located in the Museu do Ouro. During the research we tried to relate the upholstery to each other in search of elements that revealed the identity of the Sabarense polychrome.The identified characteristics, amongst document of 1818 ranscribed by ZoroastroViannaPassos, indicated the work of a polychrome workshop in the city, possibly led by Joaquim Gonçalves da Rocha.Our studies also led us to the hypothesis that the same painter would have polychromed some of the sculptures studied.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho trata da análise da policromia das esculturas sacras do século XVIII e início do XIX da cidade de Sabará, localizada na região metropolitana de Belo Horizonte, MG. Para o estudo analisamos 22 esculturas e dois púlpitos de cinco igrejas do centro histórico da cidade, e a escultura Santana Mestra localizada no Museu do Ouro. Durante a pesquisa procuramos relacionar os estofamentos entre si na busca de elementos que revelassem a identidade da policromia sabarense. As características identificadas, juntamente com documento de 1818 transcrito por Zoroastro Vianna Passos, indicaram o trabalho de uma oficina de policromia na cidade, possivelmente liderada por Joaquim Gonçalves da Rocha. Nossos estudos nos levaram também à hipótese de que o mesmo pintor teria policromado algumas das esculturas estudadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectPolicromiapt_BR
dc.subjectEscultura sacrapt_BR
dc.subjectSabarápt_BR
dc.subjectSéculos XVIII e XIXpt_BR
dc.subjectAtribuiçãopt_BR
dc.subject.otherEscultura - Conservação e restauraçãopt_BR
dc.subject.otherArte sacra - Sabará (MG) - Séc. XVIII-XIXpt_BR
dc.subject.otherArte - Conservação e restauraçãopt_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleDiversidade e singularidade da policromia na escultura sacra de Sabará: século XVIII e início do XIXpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons