Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leise Kelli de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5700316938245061pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Laura Corina Carpipt_BR
dc.contributor.referee1Bruno Vieira Bertoncinipt_BR
dc.contributor.referee2Glaydston Mattos Ribeiropt_BR
dc.creatorJorge Luiz dos Santos Juniorpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9313679180807361pt_BR
dc.date.accessioned2020-07-01T18:03:47Z-
dc.date.available2020-07-01T18:03:47Z-
dc.date.issued2019-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33725-
dc.description.abstractThe urban transport of goods plays a fundamental role in the economic and social development of the cities, being an important component in urban planning. The rationalization of urban transportation of goods contributes to supply chain efficiency and the functionality of the city. In this context, the loading and unloading areas play a fundamental role in the rationalization of loading activities in urban areas. This study aims to evaluate the efficiency of loading and unloading areas for urban load distribution by modelling a complex multilayer network and calculating dissimilarity and diversity. For the application of the concepts, a study was conducted for the central region of Belo Horizonte. The complex multilayer network consists of 698 loading and unloading areas (nodes), interactive with 1.317 commercial establishments divided into 10 trade sectors (layers). The results of the analysis about dissimilarity and diversity show the important role of some trade sectors for the diversity of the distribution network analysed, as well as the relevance and the contribution of some loading and unloading areas to the diversity of the network. The results allow to conclude that higher is the accessibility of loading and unloading areas to commercial establishments, the smaller is the coverage area. The results also showed an interesting tradeoff of public policies for cargo and the dynamics of the transport companies’ operation: high accessibility supports transport companies, reducing delivery time and, consequently, distribution costs. However, high accessibility involves a large number of loading and unloading areas on the public streets, reducing the urban space that should be shared with other activities as important as the distribution of goods.pt_BR
dc.description.resumoO transporte urbano de cargas tem papel fundamental no desenvolvimento econômico e social das cidades, sendo um componente importante a ser inserido no planejamento urbano. A racionalização do transporte urbano de carga contribui para a eficiência da cadeia de suprimentos e para funcionamento da cidade. Neste contexto, as áreas de carga e descarga tem um papel fundamental na racionalização das atividades de carga em áreas urbanas. Assim esta dissertação tem por objetivo avaliar a eficiência das áreas de carga e descarga para a distribuição urbana de cargas através da modelagem de uma rede complexa multicamada e cálculo da dissimilaridade e diversidade. Para aplicação dos conceitos, foi realizado um estudo na região central de Belo Horizonte. A rede complexa multicamadas é formada por 698 áreas de carga e descarga (nós) interagindo com 1.317 estabelecimentos comerciais divididos em 10 setores do comércio (camadas). Os resultados das análises de dissimilaridade e diversidade indicaram a importância de determinados setores do comércio para a rede de distribuição analisada, além da relevância e contribuição de determinadas áreas de carga e descarga para a diversidade da rede. Os resultados permitem concluir que quanto maior a acessibilidade das áreas de carga e descarga aos estabelecimentos comerciais, menor é a sua área de cobertura. Estes resultados indicam um trade-off interessante das políticas públicas para a carga e a dinâmica da operação das empresas de transporte: alta acessibilidade favorece as empresas de transporte, reduzindo tempo de entrega e, consequentemente, custo de distribuição. Contudo, alta acessibilidade implica um elevado número de áreas de carga e descarga em via pública, reduzindo o espaço urbano a ser compartilhado com outras atividades tão importantes como a distribuição de mercadorias.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA TRANSPORTES E GEOTECNIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Geotecnia e Transportespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRedes Complexaspt_BR
dc.subjectRedes Multicamadaspt_BR
dc.subjectDiversidadept_BR
dc.subjectDissimilaridadept_BR
dc.subjectDistribuição urbana de mercadoriaspt_BR
dc.subjectÁreas de carga e descargapt_BR
dc.subject.otherTransportespt_BR
dc.subject.otherCargas e descargaspt_BR
dc.subject.otherDistribuição de mercadoriaspt_BR
dc.subject.otherTransportes - Planejamentopt_BR
dc.titleAnálise da eficiência de áreas de carga e descarga através da aplicação de dissimilaridade e diversidade em redes multiplexpt_BR
dc.title.alternativeAnalysis of the efficiency of loading and unloading areas through the application of dissimilarity and diversity in multiplex networkspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Redes Multicamadas na distribuição urbana de carga V25.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.