Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33736
Type: Dissertação
Title: Uma análise sociossemiótica do texto publicitário: representações multimodais de bancos digitais na plataforma do Facebook
Other Titles: A socio semiotic analysis of advertising text: multimodal representations of digital banks on the Facebook platform
Authors: Vera Lúcia Viana de Paes
First Advisor: Sônia Maria de Oliveira Pimenta
First Co-advisor: Clarice Lage Gualberto
First Referee: Sônia Maria de Oliveira Pimenta
Second Referee: Clarice Lage Gualberto
Third Referee: Reinildes Dias
metadata.dc.contributor.referee4: Maria Beatriz Nascimento Decat
Abstract: Entender as funções de diferentes modos semióticos na produção de um gênero textual/ discursivo em contextos digitais, como o Facebook, é central para entendermos as noções contemporâneas de interpretação e análise de textos multimodais. Esta dissertação trata do exame do discurso em uma perspectiva multissemiótica, descreve e analisa semioses do gênero anúncio publicitário, com foco no papel dos modos semióticos verbais e visuais, bem como nas significações advindas das intersemioses na formação do conjunto multimodal. A análise sociossemiótica recai sobre o corpus de dez anúncios publicitários dos bancos digitais Inter e Agibank, veiculados na plataforma do Facebook. Constituem os fundamentos teórico-metodológicos deste estudo a Semiótica Social e a abordagem multimodal (HALLIDAY, 1978, 1989, 2004, 2014; HODGE; KRESS, 1988; KRESS; VAN LEEUWEN, 1996, 2001, 2002, 2006; VAN LEEUWEN, 2008, 2011; KRESS, 2005, 2010; BEZEMER; JEWITT, 2009; DOMINGO; JEWITT; KRESS, 2014; GUALBERTO; KRESS, 2019; entre outros). Em termos de modo semiótico verbal, a análise qualitativo-interpretativa do sistema gramatical de transitividade (significados ideacionais) evidenciou construções de valores determinados a cumprirem um papel ativo na sociedade, legitimando as práticas bancárias e o modo como elas são conduzidas, por meio de processos materiais, mentais e relacionais. A análise dos contextos apresentou um registro de uso da linguagem típico de situações informais, gerando efeito de proximidade e intimidade com o público-alvo, o papel relevante dos celulares e aplicativos dos bancos, representações parciais, exclusão de problemas, entre outros. Em se tratando de modo semiótico visual, houve predominância da estrutura narrativa, com processos de ação, que projetam as práticas comerciais dos bancos (ressemiotização) em representações encenadas, interação marcada predominantemente pelo mesmo nível de poder. Entre outros aspectos, a saturação, a modulação e contextualização das cores laranja e verde marcaram a identidade dos bancos e discursos veiculados.
Abstract: Understanding the functions of different semiotic modes in the production of a textual / discursive genre in digital contexts, such as Facebook, is central to understanding contemporary notions of interpretation and analysis of multimodal texts. This dissertation deals with the examination of the discourse in a multisemiotic perspective, describes and analyzes semioses of the advertising genre, focusing on the role of verbal and visual semiotic modes, as well as the meanings arising from intersemiosis in the formation of the multimodal group. The semantic-discursive analysis falls on the corpus of ten advertisements from the digital banks Inter and Agibank, published on the Facebook platform. Social Semiotics and the multimodal approach constitute the theoretical-methodological foundations of this study (HALLIDAY, 1978, 1989, 2004, 2014; HODGE; KRESS, 1988; KRESS; VAN LEEUWEN, 1996, 2001, 2002, 2006; VAN LEEUWEN, 2008, 2011; KRESS, 2005, 2010; BEZEMER; JEWITT (2009); DOMINGO; JEWITT; KRESS, 2014; GUALBERTO; KRESS, 2019; among others). In terms of a semiotic verbal way, the qualitative-interpretative analysis of the grammatical system of transitivity (ideational meanings) showed constructions of values determined to play an active role in society, legitimizing banking practices and the way they are conducted, through material, mental and relational processes. The analysis of contexts showed a register of the use of language typical of informal situations, generating an effect of proximity and intimacy with the target audience, the relevant role of cell phones and bank applications, partial representations, exclusion of problems, among others. In a semiotic visual way, there was a predominance of the narrative structure, with action processes that project the commercial practices of the banks (resemiotization) in staged representations, an interaction marked predominantly by the same level of power. Among other aspects, the saturation, modulation and contextualization of the colors orange and green marked the identity of the banks and discourses aired.
Subject: Análise do discurso
Discurso publicitário
Anúncios
Gêneros textuais
Facebook (Rede social on-line)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/33736
Issue Date: 2-Mar-2020
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