Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucia Gouvêa Pimentelpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3342330120066308pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Evandro José Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Mae Tavares Bastos Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Els Lagroupt_BR
dc.contributor.referee3Arissana Braz Bomfim de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Luciana de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee5Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorTales Bedeschi Fariapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6067266242008243pt_BR
dc.date.accessioned2020-08-03T18:00:06Z-
dc.date.available2020-08-03T18:00:06Z-
dc.date.issued2020-02-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33902-
dc.description.abstractThe thesis "Indigenous arts and the non-indigenous school: the repossession of culture among the Pataxó and the Xakriabá" aims to develop methodological approaches capable of working the cultural and, above all, artistic universe of indigenous peoples as the Pataxó and the Xakriabá with authenticity, scientific bias and respect for the cultures involved. To this end, it undertakes a path of coexistence and learning of the traditional and school education of the Pataxó People, considering that a culture distinct from monoepistemic school culture can only be understood through methodological approaches that are suitable for it. Supported by Law No. 11,645 / 2008, which establishes the obligation to teach the history and culture of indigenous peoples, the thesis meets the ‘how’: how can the teacher teach a culture he has never learned? Based on the assertions of indigenous thinkers (Arissana Pataxó, Célia and Nei Xakriabá, Gersem Baniwa, Dona Liça Pataxoop, Tyson Yunkaporta) and non-indigenous thinkers (Ana Mae Barbosa, Eduardo Viveiros de Castro, Paulo Freire), it elaborates pedagogical experiences based on ideas such as ‘researching together’, ‘planting pataxó’s concepts’, ‘epistemological oppression’, ‘relearning to learn’, which aim to guide the teacher to teach and learn the art of a culture that has a epistemological basis other than that usually present in schools. The proposal is to trace an investigative trajectory that allows the teacher to overcome the conventional indigenization of of the contents, in favor of an experimentation of pataxós’s concepts and processes in the school curriculum.pt_BR
dc.description.resumoA tese "Artes indígenas e a escola não indígena: a retomada da cultura entre os Pataxó e os Xakriabá" visa ao desenvolvimento de abordagens metodológicas capazes de trabalhar o universo cultural e, sobretudo, artístico de povos como os Pataxó e os Xakriabá com autenticidade, contundência científica e respeito às culturas envolvidas. Para tanto, empreende um percurso de convivências e aprendizagens da educação tradicional e escolar do povo Pataxó, considerando que uma cultura distinta da cultura da escola de tradição monoepistêmica só pode ser compreendida a partir de abordagens metodológicas, que lhes são adequadas. Amparada pela Lei nº 11.645/2008, que estabelece a obrigatoriedade do ensino da história e da cultura dos povos indígenas, a tese vai ao encontro do como: como o professor pode ensinar uma cultura que nunca aprendeu? Baseada nas assertivas de pensadores indígenas (Arissana Pataxó, Célia e Nei Xakriabá, Gersem Baniwa, Dona Liça Pataxoop, Tyson Yunkaporta) e não indígenas (Ana Mae Barbosa, Eduardo Viveiros de Castro, Paulo Freire), elabora experiências pedagógicas baseadas em ideias como pesquisar junto, plantar conceitos pataxó, reaprender a aprender. A proposta é evidenciar uma trajetória investigativa, que busca superar a convencional indigenização apenas dos conteúdos, em prol de uma experimentação de conceitos e processos pataxó no currículo escolar.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectArtes indígenaspt_BR
dc.subjectPataxópt_BR
dc.subjectXakriabápt_BR
dc.subjectEnsino de artept_BR
dc.subject.otherArte indígenapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherÍndios - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherÍndios - Culturapt_BR
dc.subject.otherÍndios Pataxópt_BR
dc.subject.otherÍndios Xakriabápt_BR
dc.subject.otherTeses EBApt_BR
dc.titleArtes indígenas e a escola não indígena: a retomada da cultura entre os Pataxó e os Xakriabápt_BR
dc.title.alternativeIndigenous arts and the non-indigenous school: the repossession of culture among the Pataxó and the Xakriabápt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-7276-2694pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese-Tales-final-biblioteca.pdfTese Artes indígenas na escola não indígena: a retomada da cultura entre os Pataxó e os Xakriabá, de Tales Bedeschi Faria, orientação de Lucia Gouvêa Pimentel15.11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons