Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8054342158614782pt_BR
dc.contributor.referee1Amaro de Oliveira Fleckpt_BR
dc.contributor.referee2Bruno Almeida Guimarãespt_BR
dc.creatorLuciana Bastos Neivapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0489337068254629pt_BR
dc.date.accessioned2020-08-10T12:55:15Z-
dc.date.issued2020-04-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/33924-
dc.description.abstractThe present work aims to investigate the conceptual approaches of cultural fetishism proposed by Theodor Adorno, starting from its theoretical origins, represented by the fetishism in love described by Freud and that of the commodity by Marx. Then, we analyze the historicalconceptual foundations in the Dialectic of Enlightenment, in order to substantiate the argument that man is becoming a mere consumer, animated by the devices engendered by the monopolistic capitalism. Finally, we examine Adorno’s concept of fetish-character in music, a cultural element that we privilege in our work, and its subjective correlate, the regression of listening, intending to show the rationality of fetishism and to make a diagnosis of its resonances in the individual, which results in the restriction of his freedom.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho objetiva investigar as abordagens conceituais de fetichismo cultural propostas por Theodor Adorno, partindo de suas origens teóricas, representadas pelo fetichismo no amor descrito por Freud e o da mercadoria por Marx. Em seguida, são analisados os fundamentos histórico-conceituais na obra Dialética do esclarecimento, no intuito de embasar o argumento de o homem se converter em mero consumidor, animado pelos dispositivos engendrados pelo capitalismo monopolista. Por fim, examinamos o caráter fetichista da música em Adorno, elemento cultural que privilegiamos em nosso trabalho, e seu correlato subjetivo, a regressão auditiva, intencionando mostrar a racionalidade do fetichismo e realizar um diagnóstico de suas ressonâncias sobre o indivíduo, o que resulta na restrição de sua liberdade.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectFetichismo culturalpt_BR
dc.subjectFetichismo na músicapt_BR
dc.subjectFetichismo da mercadoriapt_BR
dc.subjectTheodor Adornopt_BR
dc.subjectIndústria culturalpt_BR
dc.titleCultura fetichizada : origens, fundamentos e ressonâncias do fetichismo cultural em Theodor Adornopt_BR
dc.title.alternativeFetishized culture : origins, foundations and ressonances of cultural fetishism in Theodor Adornopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2021-04-24-
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTACAO_LUCIANANEIVA.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.