Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/33955
Type: Tese
Title: Facebook e a plataformização do jornalismo : uma cartografia das disputas, parcerias e controvérsias entre 2014 e 2019
Other Titles: Facebook and the platformization of journalism : a cartography of disputes, partnerships and controversies between 2014 and 2019
Facebook y la plataformización del periodismo : una cartografía de las disputas, asociaciones y controversias entre 2014 y 2019
Authors: Amanda Chevtchouk Jurno
First Advisor: Carlos Frederico de Brito d'Andréa
First Referee: Marta Mourão Kanashiro
Second Referee: Ana Elisa Ferreira Ribeiro
Third Referee: Yurij Castelfranchi
metadata.dc.contributor.referee4: Phellipy Pereira Jacome
Abstract: O objetivo desta tese de doutorado é analisar o processo de "plataformização" do jornalismo pelo Facebook, com foco nas disputas e controvérsias em torno das parcerias comerciais, tecnológicas e editoriais estabelecidas entre a plataforma e instituições jornalísticas. Por plataformização entende-se o processo de imbricamento e mútua moldagem entre a lógica das plataformas online e diferentes setores sociais. No caso do jornalismo, o Facebook se oferece como infraestrutura que promete soluções e demanda ajustes nas práticas e lógicas de funcionamento das instituições. Nosso estudo se concentra entre os meses de janeiro de 2014 e julho de 2019. Neste período, identificamos dois momentos principais deste processo de plataformização: o primeiro está centrado na implementação da ferramenta Instant Articles, através da qual, desde 2015, a plataforma procura se estabelecer como infraestrutura para a produção, circulação e monetização do conteúdo jornalístico; o segundo se organiza em torno do Facebook Journalism Project, iniciativa lançada em 2017 a fim de estreitar os laços e fomentar o setor jornalístico através de iniciativas como financiamento de projetos, treinamentos, e parcerias com agências de fact-checking. A pesquisa também se dedica a analisar dois momentos de crise: a seleção de conteúdo no Trending Topics e a exclusão da fotografia “The Terror of War”. Tomadas como “controvérsias algorítmicas”, estas situações ocorridas em 2016 nos permitem compreender como um crescente questionamento da suposta neutralidade das agências do Facebook foi decisivo nos ajustes propostos para a plataformização do jornalismo. Nosso referencial teórico é composto por conceitos vinculados aos Science and Technology Studies, mais especificamente aos Estudos de Plataforma, aos Estudos Críticos de Algoritmos e à Teoria Ator-Rede. A cartografia de controvérsias e o modelo “the connective approach” (VAN DIJCK, 2013a) são nossas principais inspirações metodológicas. Dentre os autores com os quais dialogamos estão Van Dijck et al. (2018), Helmond (2015), Helmond et al. (2018), Bucher (2012 e 2018), Bucher e Helmond (2017), Plantin et. al (2018), Nieborg e Poell (2018), Gillespie (2010, 2018), Napoli e Caplan (2018).
Abstract: In this PhD dissertation we aim to analyze the process of "platformization" of journalism by Facebook, focusing on the disputes and controversies surrounding the commercial, technological and editorial partnerships established between the platform and journalistic institutions. Platformization refers to the process of intermingling and mutual molding between the logic of online platforms and different social sectors. In the case of journalism, Facebook offers itself as an infrastructure that promises solutions and demands adjustments in the institutions' practices and operating logic. Our study is concentrated between the months of January 2014 and July 2019. In this period, we identified two main moments of this platforming process: the first is centered on the implementation of the Instant Articles tool, through which, since 2015, the platform seeks to establish itself as an infrastructure for the production, circulation and monetization of journalistic content; the second is organized around the Facebook Journalism Project, an initiative launched in 2017 in order to strengthen ties and stir the journalistic sector through initiatives such as project financing, training, and partnerships with fact-checking agencies. The research is also dedicated to analyze two moments of crisis: the mediation of content in the Trending Topics and the deletion of the photograph The Terror of War. Taken as “algorithmic controversies”, these situations that occurred in 2016 allow us to understand how a growing questioning of supposed neutrality of the Facebook agencies was decisive in the adjustments that were proposed for the platformization of journalism. Our theoretical framework is composed of concepts linked to Science and Technology Studies, more specifically to Platform Studies, Critical Algorithm Studies and Actor-Network Theory. The controversy cartography and “the connective approach” model (VAN DIJCK, 2013a) are our main methodological inspirations. Among the authors with whom we work are Van Dijck et al. (2018), Helmond (2015), Helmond et al. (2018), Bucher (2012 and 2018), Bucher and Helmond (2017), Plantin et. al (2018), Nieborg and Poell (2018), Gillespie (2010, 2018), Napoli and Caplan (2018).
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/33955
Issue Date: 14-Feb-2020
Appears in Collections:Teses de Doutorado

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