Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34044
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Julio Cesar Jehapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4258903462581090pt_BR
dc.contributor.referee1Georg Ottept_BR
dc.contributor.referee2Luciana Moura Colucci de Camargopt_BR
dc.contributor.referee3Fernando Monteiro de Barros Juniorpt_BR
dc.contributor.referee4Júlio César França Pereirapt_BR
dc.creatorRogério Lobo Sáberpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0135536711792989pt_BR
dc.date.accessioned2020-08-21T15:13:51Z-
dc.date.available2020-08-21T15:13:51Z-
dc.date.issued2020-06-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34044-
dc.description.abstractThe literary Gothic consolidates its position as an aesthetical project that, since its origin back in the 18th century, stages and explores cultural anxieties and interdicts, mainly those installed within the familiar boundaries. This dissertation examines how the novelists William Faulkner (1897-1962) and Lúcio Cardoso bring the formal and thematic inventory of Gothic literature up to date in their works Absalom, Absalom! (1936) and Chronicle of the murdered house (1959). The writers denounce points of familiar vulnerability that, once attacked, culminate in the shattering of orders attached to tradition. Among all the Gothic types and themes that the novelists reshape, we grant a central role to the hero-villain and to the literary motive of revenge. We claim that Thomas Sutpen and Demétrio Meneses are the hero-villains in charge of distorting the familiar context into a claustrophobic perimeter marked by oppression, examined in its dynamics and multiple forms. Supported by a realistic representational pact, the books stage multiple forms of factual and symbolic violence, denounced as resounding vortices of destruction and legitimated by the cultural discourse.pt_BR
dc.description.resumoO gótico literário se afirma como projeto estético que, desde sua origem no século 18, coloca em cena e explora ansiedades e interditos culturais, sobretudo os que se instalam na esfera familiar. Esta pesquisa investiga de que maneira os autores William Faulkner (1897-1962) e Lúcio Cardoso (1912-1968) atualizam o inventário temático-formal da literatura gótica em suas obras Absalão, Absalão! (1936) e Crônica da casa assassinada (1959), ao denunciarem pontos de vulnerabilidade que, quando atacados, culminam no desmantelamento de ordens familiares apegadas à tradição. Dentre todos os tipos e temas góticos reformulados pelos romancistas, reservamos centralidade à figura do herói-vilão e ao motivo da vingança. Sustentamos a hipótese de que Thomas Sutpen e Demétrio Meneses são os heróis-vilões responsáveis por deformarem o contexto familiar em claustrofóbico perímetro marcado pela opressão, investigada em sua dinâmica e em suas múltiplas formas. Construídas por meio de pacto representacional realista, as obras-primas dos romancistas encenam múltiplas formas de violência factual e simbólica, denunciadas como reverberantes vórtices de destruição e legitimadas pelo discurso da cultura.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectGótico literáriopt_BR
dc.subjectGótico familiarpt_BR
dc.subjectOpressãopt_BR
dc.subjectWilliam Faulknerpt_BR
dc.subjectLúcio Cardosopt_BR
dc.subject.otherLiteratura gótica – História e críticapt_BR
dc.subject.otherFaulkner, William, 1897-1962 .– Absalão, Absalão! – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCardoso, Lúcio, 1912-1968. – Crônica da casa assassinada – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Americana e brasileirapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Brasileira e americanapt_BR
dc.subject.otherMedo na literaturapt_BR
dc.subject.otherViolência na literaturapt_BR
dc.subject.otherVingança na literaturapt_BR
dc.subject.otherFamílias na literaturapt_BR
dc.titleO gótico familiar de William Faulkner e Lúcio Cardoso: formas e dinâmica da opressãopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UFMG_Saber2020_RUFMG.pdfRogerio_Saber_20201.69 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons