Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8877943543630986pt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Campolina Vianna Loureiropt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Araújo de Paulapt_BR
dc.contributor.referee3Thiago Colombo de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee4Werner Aguiarpt_BR
dc.creatorMarcos Matturro Foschierapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3646154649279840pt_BR
dc.date.accessioned2020-09-30T19:42:24Z-
dc.date.available2020-09-30T19:42:24Z-
dc.date.issued2019-08-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34211-
dc.description.abstractIn the present thesis I tried to elaborate interpretations of pieces that are part of the repertoire soloist for guitar and that were based on the folkloric South American genres zamba, candombe and tonada. Using the folkloric inspiration present in these works as the guiding thread for this creative process, I present possibilities for study and reflection on this specific type of repertoire. In order to do so, I sought to understand, incorporate and demonstrate performance practices typical of folk genres in order to include them in my interpretations, thus approaching the performance of works for solo guitar studied here from their folk music context. The theoretical referents of this work are authors like Cardoso (2006), Guestrin (2004), Brandão (1984) Ferreira (1997), Loyola (2006), Longo (2012), Cook Domenici (2012), Nevanlinna (2009), Almeida (2011), Bowen (1993) and Piedade (2011). As an artistic reference I mainly used the record production of musicians such as Villadangos (2002 and 2006), Méndez (2012), Falú (2005), Coronel (2009), Zanon (1997), Siewers, Azcano (2016), Rojas (2006), Moscardini (2005), Carlevaro (1986), Aguirre (2008), Sinesi (1996), Parra (1956 and 1959), Jara (1966, 1971 and 1975) and Contreras (2006). In addition to these authors, I took advantage of information gathered from video lessons, didactic material, articles, books, thesis and dissertations, scores, documentaries and other recordings of referents in this area. This creative construction was based on my artistic practice and the search for various sources of information. These were obtained, organized and/or developed through data collection and interpretation techniques linked to traditional scientific methodologies. As a product of this thesis, musical interpretations of works for guitar based on South American folk genres were developed, but mainly, the interpretative paths based on multiple sources of research are described here.pt_BR
dc.description.resumoNa presente tese procurei elaborar interpretações de peças que fazem parte do repertório solista para violão e que foram baseadas nos gêneros folclóricos sul-americanos zamba, candombe e tonada. Utilizando a inspiração folclórica presente nestas obras como fio condutor para este processo criativo, apresento possibilidades de estudo e reflexão sobre esse tipo específico de repertório. Para isso, busquei compreender, incorporar e evidenciar práticas performáticas típicas dos gêneros folclóricos de modo a incluí-las em minhas interpretações, aproximando, assim, a performance das obras para violão solista aqui estudadas de seu contexto musical folclórico. Referenciaram teoricamente este trabalho, de forma especial, autores como Cardoso (2006), Guestrin (2004), Brandão (1984) Ferreira (1997), Loyola (2006), Longo (2012), Cook (2006), Rink (2012), Domenici (2012), Nevanlinna (2009), Almeida (2011), Bowen (1993) e Piedade (2011). Como referencial artístico utilizei, principalmente, a produção discográfica de músicos como Villadangos (2002 e 2006), Méndez (2012), Falú (2005), Coronel (2009), Zanon (1997), Siewers (1995), Fernandez (2006), Azcano (2016), Rojas (2006), Moscardini (2005), Carlevaro (1986), Aguirre (2008), Sinesi (1996), Parra (1956 e 1959), Jara (1966, 1971 e 1975), Sánchez (2001) e Contreras (2006). Além destes autores, aproveitei informações retiradas de videoaulas, materiais didáticos, artigos, livros, teses e dissertações, partituras, documentários e outras gravações de referentes nesta área. Esta construção criativa se deu baseada em minha prática artística e na busca por variadas fontes de informação. Estas foram obtidas, organizadas e/ou desenvolvidas através de técnicas de coleta e interpretação de dados ligadas as metodologias cientificas tradicionais. Como produto desta tese, foram desenvolvidas interpretações musicais das obras para violão baseadas em gêneros folclóricos sul-americanos, mas, principalmente, ficam descritos aqui os percursos interpretativos trilhados a partir de múltiplas fontes de pesquisa.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolãopt_BR
dc.subjectMúsica sul-americanapt_BR
dc.subjectZambapt_BR
dc.subjectCandombept_BR
dc.subjectTonadapt_BR
dc.subjectPesquisa artísticapt_BR
dc.subject.otherMúsica para violãopt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica folclórica - América do Sulpt_BR
dc.titleViolão sem fronteiras: criações interpretativas em obras inspiradas na música folclórica sul-americanapt_BR
dc.title.alternativeGuitar without borders: interpretive creations in works inspired by South American folk musicpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE COMPLETA (Marcos Matturro Foschiera).pdf12.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.