Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34546
Type: Dissertação
Title: Superando desafios técnicos: um roteiro de exercícios preparatórios para a performance do primeiro movimento do Concerto para Violino em Lá Menor - Op.53, de Antonín Dvorák
Other Titles: Overcoming technical challenges: a roadmap of preparatory exercises for the performance of the first movement of the Concerto for Violin in A Minor - Op.53, by Antonín Dvorák.
Authors: Lucas Barreto Ferreira
First Advisor: Edson Queiroz de Andrade
First Referee: Carlos Aleixo dos Reis
Second Referee: Adonhiran Bernard de Almeida Reis
Abstract: Proposta de um roteiro de exercícios preparatórios para a superação de dificuldades técnico- musicais em trechos selecionados do primeiro movimento do Concerto em Lá Menor Op.53 para Violino e Orquestra de A. Dvorák. O principal modelo usado são os exercícios criados por Maxim Jacobsen em seu método Mendelssohn Violin-Konzert Op.64, E moll: 24 Vorbereitende Ubungen. Para complementar o modelo de Jacobsen, utilizamos os trabalhos de Ivan Galamian, Robert Gerle e Simon Fischer. Uma análise dos elementos técnicos utilizados por esses autores serviu de base para a elaboração de exercícios correspondentes específicos para trechos selecionados do Concerto de Dvorák em função de suas dificuldades técnico-musicais: afinação de arpejos com mudança de posição, afinação e fluência em passagens de cordas duplas, passagens em acordes arpejados, longas passagens em graus conjuntos e arpejos, e passagens em sequência de acordes.
Abstract: Proposal of a preparatory exercises guide in order to overcome technical and musical difficulties on selected excerpts from the first movement of A. Dvorák’s Concerto in A Minor Op.53 for Violin and Orchestra. The main model used were the exercises created by Maxim Jacobsen in his method Mendelssohn Violin-Konzert Op.64, E moll: 24 Vorbereitende Ubungen. In order to complement Jacobsen’s model, we used the works by Ivan Galamian, Robert Gerle and Simon Fischer. An analysis of the technical elements used by these authors was the basis to elaborate similar exercises specifically for selected excerpts from Dvorák`s Concerto according to their technical and musical difficulties: intonation in arpeggios with changing of position, intonation and fluency in passages with double stops, passages in arpeggiated chords, long scale-like and arpeggiated passages, and passages in sequences of chords.
Subject: Performance musical
Música para violino
Música - Análise, apreciação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/34546
Issue Date: 19-Oct-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - Lucas Barreto - Versão final e publicada.pdf5.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.