Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alfredo Luis Martins Lameirão Mateuspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3957196350399649pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Andréa Horta Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Roberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.contributor.referee2Nilma Soares da Silvapt_BR
dc.creatorRúbia Lúcia Pereirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9229355597889856pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-14T00:33:17Z-
dc.date.available2021-01-14T00:33:17Z-
dc.date.issued2020-02-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34688-
dc.description.abstractThe dynamics of the classroom in High School classes may be more efficient with the use of multisemiotic (various signs) and multimedia resources. Inspired by Bakhtin’s dialogism ideas, we consider that understanding for the construction of knowledge starts from the assimilation and appropriation of the many voices shared in the school environment and in society. The search for new ways to teach Green Chemistry in High School resulted in the idea of using a Science Communication video with an environmental chemistry theme that could be integrated to classroom activities that aimed to teach regular curricular content. The educational resource described in this work has two parts. The first one is a short video (3 minutes) that shows the existence of an environmental problem and the proposed solution by the brazilian researchers of the National Institute of Science and Technology - Midas project (INCT /Midas). The video´s format and content was designed to work as a Science Communication piece. The second part of the educational resource is a didactic sequence designed to teach Solutions and concentration units content for High School students, that was based on and used the Science Communication video from the first part. The didactic sequence was used in two classes of High School first year students. The results from the analysis of the students' answers in the activities were used to reformulate the didactic sequence. Fifteen questions from the didactic sequence were selected and the ATD methodology - discursive textual analysis - was used in the students' productions. The results of the analysis of the students' responses in the activities showed their ideas about understanding the concept in several aspects: phenomenological, representational and theoretical in the study of solutions. These results contributed to reformulate the didactic sequence.pt_BR
dc.description.resumoA dinâmica da sala de aula nas turmas do ensino médio pode ser mais eficiente com o uso de recursos multissemióticos (vários sinais) e multimidiáticos. Inspirados pelas ideias dialógicas de Bakhtin, consideramos que a compreensão para a construção do conhecimento parte da assimilação e apropriação das muitas vozes compartilhadas no ambiente escolar e na sociedade. A busca por novas maneiras de ensinar química verde no Ensino Médio resultou na ideia de usar um vídeo de divulgação científica com um tema de química ambiental que pudesse ser integrado a atividades em sala de aula que visassem ensinar conteúdo curricular regular. O recurso educacional descrito neste trabalho tem duas partes. A primeira é um vídeo de curta duração (três minutos) que mostra a existência de um problema ambiental e a solução proposta pelos pesquisadores brasileiros do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia - projeto Midas (INCT / Midas). O formato e o conteúdo do vídeo foram projetados para funcionar como uma peça de divulgação científica. A segunda parte do recurso educacional é uma sequência didática projetada para ensinar o conteúdo de soluções e unidades de concentração para alunos do ensino médio, que foi baseada e usou o vídeo de divulgação científica da primeira parte. A sequência didática foi aplicada em duas turmas do primeiro ano do ensino médio. Foram selecionadas quinze questões da sequência didática e utilizada a metodologia ATD – análise textual discursiva – nas produções dos estudantes. Os resultados da análise das respostas dos alunos nas atividades mostraram suas ideias acerca da compreensão do conceito nos diversos aspectos: fenomenológico, representacional e teórico no estudo de soluções. Esses resultados contribuíram para reformular a sequência didática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pt/*
dc.subjectDialogismopt_BR
dc.subjectDivulgação científicapt_BR
dc.subjectQuímica verdept_BR
dc.subjectUso de vídeopt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subject.otherDialogismopt_BR
dc.subject.otherDivulgação científicapt_BR
dc.subject.otherQuímica verdept_BR
dc.subject.otherGravações de vídeopt_BR
dc.titleDivulgação científica sobre a química verde em vídeo: reflexões dialógicaspt_BR
dc.title.alternativeScientific dissemination of Green Chemistry on video: dialogical reflectionspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons