Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34693
Type: Dissertação
Title: Usefulness of the Five Digit Test in ADHD as a Predictor of Reading and Mathematical Difficulties
Other Titles: Utilidade do Teste dos Cinco Dígitos no TDAH como preditor de dificuldades na Leitura e na Matemática
Authors: Heather Kim-ann Bayley
First Advisor: Luiz Armando Cunha de Marco
metadata.dc.contributor.advisor2: Jonas Jardim de Paula
First Referee: Jonas Jardim de Paula
Second Referee: Luiz Armando Cunha de Marco
Third Referee: Marco Aurélio Romano Silva
metadata.dc.contributor.referee4: Rodrigo Nicolato
Abstract: Neuropsychological assessment is an important tool in identifying cognitive impairments. In the same breath, the Five Digit Test is a useful measure of executive functions and can help predict reading and arithmetic difficulties in children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD). ADHD is a neurodevelopmental disorder characterized by having difficulty with regulating attention and controlling impulses and hyperactivity. Aforementioned impairments complicate the process of acquiring complex skills such as writing, reading, and arithmetic. Aim: Analyze the FDT as a tool in foreseeing reading and arithmetic difficulties in children with ADHD. Method: The cohort included 105 participants from the Research Centre of Impulsivity and Attention (NITIDA) who were diagnosed with ADHD. Participants whose symptoms were due to other factors, such as syndromes, neurodegenerative diseases (epilepsy, seizures, brain tumors, hydrocephalus, agenesis of the corpus callosum, etc.) and intellectual disability were excluded. The following instruments were used: MTA-SNAP-IV for measuring ADHD symptoms, K-SADS-PL - as parent / guardian questionnaire, The Child Behavior Checklist (CBCL) for psychosocial measures, Raven’s Progressive Matrices and Special Scale to measure intelligence, School Achievement Test (TDE) to measure academic achievement and The Five Digit Test (FDT) to measure executive functions. Data was analyzed by binary logistic regression models, utilizing the Forward Wald procedure. Results: The FDT reading step, which was associated with the writing task, involves overall processing speed and the automatic recognition of stimuli, in this case numbers from 1 to 5. In other words, Rapid Automatized Naming acts as a precondition for the acquisition of reading skills, which are fundamental to writing, thus explaining this association. There was also an association between performance in arithmetic tasks in TDE and FDT counting time and fluid intelligence.
Abstract: A avaliação neuropsicológica é uma ferramenta importante na identificação de comprometimentos cognitivos. Dito isso, o Teste dos Cinco Dígitos pode ser uma medida útil das funções executivas e ajuda a prever dificuldades de leitura e aritmética em crianças com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). O TDAH é um transtorno do desenvolvimento neurológico caracterizado por dificuldade em regular a atenção e controlar impulsos e hiperatividade. As deficiências mencionadas complicam o processo de aquisição de habilidades complexas, como escrita, leitura e aritmética. Objetivo: Analisar o FDT como uma ferramenta para prever dificuldades de leitura e aritmética em crianças com TDAH. Método: A amostra foi composta por 105 participantes do Núcleo de Investigação da Impulsividade e Atenção (NITIDA) que foram diagnosticados com TDAH. Foram excluídos os participantes cujos sintomas se deviam a outros fatores, como síndromes, doenças neurodegenerativas (epilepsia, convulsões, tumores cerebrais, hidrocefalia e agenesia do corpo caloso) e incapacidade intelectual. Foram utilizados os seguintes instrumentos: MTA-SNAP-IV para medir sintomas de TDAH, K-SADS-PL - como questionário para pais / responsáveis, The Child Behavior Checklist (CBCL) para medidas psicossociais, Matrizes Progressivas de Raven e Escala Especial para medir a inteligência, Teste de Desempenho Escolar (TDE) para medir o desempenho acadêmico e O Teste dos Cinco Dígitos (FDT) para medir as funções executivas. Os dados foram analisados por modelos de regressão logística binária, utilizando o procedimento Forward Wald. Resultados: a etapa de leitura do FDT, que foi associada à tarefa de escrita, envolve a velocidade geral de processamento e o reconhecimento automático de estímulos, neste caso, números de 1 a 5. Em outras palavras, a nomeação automatizada atua como uma condição prévia para a aquisição de habilidades de leitura, fundamentais para a escrita, explicando essa associação. Houve também uma associação entre o desempenho em tarefas aritméticas no TDE e no FDT, contando o tempo e a inteligência fluida.
Subject: Cognition
Executive Function
Academic Performance
Learning Disabilities
Attention Deficit Disorder with Hyperactivity
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Medicina Molecular
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/34693
Issue Date: 12-Aug-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Masters Dissertation - Heather Bayley - Submitted 2020 PPG.pdfO FDT como instrumento preditor de dificuldades na leitura e na matemática em crianças com TDAH1.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons