Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/34849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santer Alvares de Matospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7563395102600467pt_BR
dc.contributor.referee1Renata Amaral de Matos Rochapt_BR
dc.creatorManoel Messias Santos Sobrinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8786904758140478pt_BR
dc.date.accessioned2021-01-25T15:08:13Z-
dc.date.available2021-01-25T15:08:13Z-
dc.date.issued2020-07-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/34849-
dc.description.abstractThis research was developed in the context of conducting a lato sensu course. As the researcher carried out the activities which were proposed in each of the subject, he realized that there were new ways of approaching the contents he taught as a science teacher of final years in the middle school and as a biology teacher in high school. This perception drew attention to the fact that a professional who graduated in a predominantly analog world found finding himself dealing with teaching in an environment influenced by digital tools. The production of didactic sequences (DS) highlights the adaptation which the teacher-researcher experienced throughout the course. The analysis of DS shows this change, since in many of them, there is a duality of approaches, analog and digital, in the way of promoting the teaching-learning processes of students. We conclude that it is necessary to better understand how this transition occurs in teachers who had a training similar to the researcher-teacher’s and how to enable this training process.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa foi desenvolvida em um contexto de realização de um curso de pós-graduação lato sensu. À medida que o pesquisador realizava as atividades propostas em cada uma das disciplinas da especialização, percebia que havia novas formas de abordar os conteúdos que ministrava como professor de Ciências, nos anos finais, e Biologia no Ensino Médio. Essa percepção chamou a atenção para o fato de um profissional graduado em um mundo predominantemente analógico e que se via lidando com o ensino num ambiente influenciado por ferramentas digitais. A produção das sequências didáticas (SD) explicita a adaptação que o professor-pesquisador experimentou ao longo do curso. A análise das SD evidencia essa mudança, pois em muitas delas, observa-se a dualidade de abordagens, analógicas e digitais, na forma de promover os processos de ensino e de aprendizagem dos estudantes. Conclui-se que se faz necessário entender melhor como ocorre essa transição nos docentes de formação semelhante à do pesquisador-professor e como possibilitar esse processo formativo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectSequências didáticas – Material didáticopt_BR
dc.subject.otherCiência – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleEnsino de Ciências e meios digitais: adaptação de um professor formado em ambiente analógico.pt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_Manoel M S Sobrinho_FINAL_A.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.