Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35048
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elcio Loureiro Cornelsenpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2420574923794536pt_BR
dc.contributor.referee1Cleber Augusto Gonçalves Diaspt_BR
dc.contributor.referee2Graziela Valadares Gomes de Mello Viannapt_BR
dc.creatorVelise de Oliveira Macielpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7381519697714912pt_BR
dc.date.accessioned2021-02-23T18:49:08Z-
dc.date.available2021-02-23T18:49:08Z-
dc.date.issued2020-07-31-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35048-
dc.description.abstractWith the emergence and rapid advancement of information and communication technologies, radio has undergone several changes in its models and practices. Rigged by digital media, the radio can offer not only the traditional sound elements (voice, effects) but also an entire interaction architecture, generating the concept of Expanded Radio (KISCHINHEVSKY, 2016). In this new radio format, sound also dialogues with video, photography, infographics and written text. Another very important aspect of expanded radio is the audience. Today, listeners not only listen and pay attention, but criticize, praise, participate and interact with other listeners on multiple platforms. Technology has changed the way many listeners behave throughout a broadcast and today we can consider them as subjects in the communication process, responsible for the production of meaning. We are increasingly witnessing the listener moving from their passivity as a consumer of entertainment and news to a level of greater interaction and interpretation about the newsworthy content. To understand how this transformation took place, in this work, we will go through the evolution process of Radio Inconfidência, incorporated in Belo Horizonte in 1936. In addition to the historical retrospective, we will do a case study with the “Casa Aberta” (Open House) Program of Radio Inconfidência FM, the first program to adopt this expanded radio model in “Brasileiríssima”. The objective is to analyze these new formats for the production of content in the environment and encourage a reflection on the radio’s change of function in the face of technological innovations and the convergence of media. Among final considerations, we highlight that Radio Inconfidência is currently in the transition from hertzian radio to expanded, hypermedia radio, appropriating, mainly, WhatsApp and social networks for interaction with listeners.pt_BR
dc.description.resumoCom o surgimento e o rápido avanço das tecnologias de informação e comunicação, o rádio passou por uma série de modificações em seus modelos e práticas. Aparelhado pelos meios digitais, o rádio pode oferecer não apenas os elementos sonoros tradicionais (voz, efeitos), mas toda uma arquitetura de interação, gerando o conceito de Rádio Expandido (KISCHINHEVSKY, 2016). Nesse novo formato de rádio, o som também dialoga com o vídeo, a fotografia, a infografia e o texto escrito. Mas outro aspecto muito importante do rádio expandido se refere à audiência. Hoje, o público não apenas ouve e presta atenção, mas critica, elogia, participa e interage com outros ouvintes em múltiplas plataformas. A tecnologia mudou a forma como muitos ouvintes se comportam ao longo de uma transmissão e, hoje, podemos considerá-los também como sujeitos no processo comunicativo, responsáveis pela produção de sentido. Estamos presenciando cada vez mais o ouvinte se deslocando de sua passividade como consumidor de entretenimento, de notícias, para um nível de maior interação e interpretação sobre o conteúdo noticiável. Para entender como foi essa transformação pela qual o meio passou, na presente Dissertação, percorreremos o processo de evolução da Rádio Inconfidência, criada em Belo Horizonte, em 1936. Além da retrospectiva histórica, faremos um estudo de caso com o Programa Casa Aberta, da Rádio Inconfidência FM, o primeiro programa a adotar esse modelo de rádio expandido na Brasileiríssima. O objetivo é analisar esses novos formatos para a produção de conteúdo no meio e promover uma reflexão sobre as transformações do rádio frente às inovações tecnológicas e à convergência das mídias. Entre as considerações finais, destacamos que a Inconfidência se encontra na transição do rádio hertziano para o rádio expandido e hipermidiático, se apropriando, principalmente, do WhatsApp e de redes sociais para a interação com os ouvintes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos do Lazerpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRádio Inconfidência - Minas Geraispt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectComunicação de massapt_BR
dc.titleRádio Inconfidência e lazer: um estudo de caso do Programa Casa Aberta no contexto do rádio expandidopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao para o repositorio.pdf5.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.