Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35113
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Filipe Freitas Chavespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2168887245147922pt_BR
dc.contributor.referee1Ícaro Moreno Ramospt_BR
dc.creatorSheyla de Souza Sant'Anapt_BR
dc.date.accessioned2021-03-03T20:00:51Z-
dc.date.available2021-03-03T20:00:51Z-
dc.date.issued2020-03-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35113-
dc.description.abstractThe initial designation of this writing focuses on a historical context, establishing reflective frames with regard to considerations of the past, black cultural marks, imprinted on the formation of individuals in the current context outside African soil, but essentially the impressions of these marks in related works the black visual arts produced. Difficulties in cultural instrumentalization are presented, in view of the exhaustive look of works loaded with traces printed by local experiences, and ancestors, rising and materializing in Brazilianness, in mixtures impregnated by transversal influences to inevitable cultural contacts in the connection of production and production. artistic practices. The elucidation throughout the writing approaches theory, practice and experiences, as a comparative possibility, in the projection of past, present and future, about the insertion in the visual arts, of productions made by blacks. Art market and formal institutions are points carefully impregnated with bustle and attempts to insert the black discussion in school environments, the glimpse of education professionals able to accommodate this insertion. We seek, regardless of difficulties, to incorporate future exhibition possibilities with optimism, even if they are beyond galleries.pt_BR
dc.description.resumoO designo inicial dessa escrita se concentra em um contexto histórico, estabelecendo molduras reflexivas no que se refere a considerações do passado, marcas culturais negras, impressas na formação de indivíduos em contexto atual fora de solo africano, mas essencialmente as impressões dessas marcas nas obras relacionadas a artes visuais pretas produzidas. São apresentadas dificuldades de instrumentalização cultural, diante do olhar taxativo de obras carregadas de rastros impressos por experiências locais, e ancestrais, elevando-se e materializando-se na brasilidade, em misturas impregnadas por influências transversais a contatos culturais inevitáveis na conexão de produção e de práticas artísticas. A elucidação ao longo da escrita aborda teoria, prática e experiências, como possibilidade comparativa, na projeção de passado, presente e futuro, sobre a inserção nas artes visuais, de produções realizadas por negros. Mercado de arte e instituições formais são pontos impregnados cuidadosamente com azáfama e tentativas de inserção da discussão preta em ambientes escolares, o vislumbrar de profissionais da educação aptos a acolher essa inserção. Busca-se, independente de dificuldades, incorporar futuras possibilidades expositivas com otimismo, mesmo que estejam para além de galerias.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte preta no mercadopt_BR
dc.subjectContexto culturalpt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectPossibilidades expositivaspt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherArte negrapt_BR
dc.subject.otherRelações raciaispt_BR
dc.titleArte preta de gaveta: um olhar para a produção de artistas negros, para além das galeriaspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Sheyla Sant´Ana - Arte preta de gaveta.pdfTCC Sheyla Sant´Ana - Arte preta de gaveta1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.