Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/35254
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcelo Magaldi Ribeiro de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8824867434747325 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Audrey Beatriz Santos Araújo | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Vivian Resende | pt_BR |
dc.creator | Lucas Viana Quites | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8856054093548892 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-03-18T15:43:32Z | - |
dc.date.available | 2021-03-18T15:43:32Z | - |
dc.date.issued | 2020-10-30 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/35254 | - |
dc.description.abstract | 1 Abstract 1.1 Background Mastering cerebrovascular microsurgical techniques requires intensive training, with hours spent into a laboratory. Ability learning and maintenance generally demand a supervisor to improve, and one is not always available, specially outside of an operating room setting. Using a software coach and a placenta could help a neurosurgeon in training to improve his abilities. 1.2 Methods: Five volunteer medical doctors with different levels of microsurgical expertize performed vessel dissection and micro-suture simulation in an ex-vivo model. Procedures were video recorded with color labeled instruments for computer analyzes of time, number of right and left hand movements, suture symmetry, vessel stenosis and leakage. Proficiency index software was suggested, in a self-challenge and self-coaching manner. 1.3 Results Proficiency index of microsurgical education (PRIME) pilot results were individually based in an intra-user analysis of performance. No statistical significance was found. 1.4 Conclusion PRIME could offer the capability of constant automated laboratory microsurgical practice under guidance, opening a new window of oriented training without a human tutor in a practical and feasible manner. Prospective, large data study is needed to confirm this hypothesis. Keywords: microsurgery, cerebrovascular surgery, computer vision, artificial intelligence, neurosurgical training, neurosurgical education, laboratory training | pt_BR |
dc.description.resumo | 2 Resumo 2.1 Introdução Tornar-se proficiente em técnicas microcirúrgicas necessitam de treinamento intensivo, com muitas horas gastas em laboratório. Aprendizado de novas habilidades microcirúrgicas, assim como sua manutenção demanda de constante prática supervisionada. Nem sempre é possível um a presença de um tutor para isso. A placenta juntamente com um software que avalie e mensure a proficiência do usuário se faz necessário para aprimoramento das habilidades cirúrgicas nesse contexto. 2.2 Métodos Cinco médicos voluntários, com diferentes níveis de expertise neurocirúrgica, realizaram três vezes a dissecção e microsurura de um vaso em um modelo placentário ex-vivo. O procedimento foi gravado em vídeo e os instrumentos marcados com cores para análise de cinco características: número de movimentos, tempo, simetria da sutura, estenose dos vasos e vazamento. A partir desses valores o índice de proficiência PRIME foi sugerido para guiar o cirurgião em seu aprendizado. 2.3 Resultado Os resultados do piloto PRIME (PRoficiency Index in Microsurgical Education) foram baseados em uma análise intra-usuários. Não foi demonstrada diferença estatística entre os valores analisados. 2.4 Conclusão O PRIME poderia ser um importante instrumento que iria oferecer a possibilidade de um treinamento microcirúrgico contínuo em laboratório, permitindo esse aprendizado fosse guiado e mensurado. Um estudo com um maior número de dados é necessário para verificar essa hipótese. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MEDICINA - FACULDADE DE MEDICINA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Aplicadas à Cirurgia e à Oftalmologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | microcirurgia | pt_BR |
dc.subject | cirurgia cerebrovascular | pt_BR |
dc.subject | visão computacional | pt_BR |
dc.subject | inteligência artificial | pt_BR |
dc.subject | treinamento neurocirúrgico | pt_BR |
dc.subject | educação neurocirúrgica | pt_BR |
dc.subject | educação em neurocirurgia | pt_BR |
dc.subject | treinamento em laboratório | pt_BR |
dc.subject.other | Microcirurgia | pt_BR |
dc.subject.other | Inteligência Artificial | pt_BR |
dc.subject.other | Treinamento com Simulação de alta Fidelidade | pt_BR |
dc.subject.other | Neurocirurgia | pt_BR |
dc.title | Visão computacional orientando técnica microcirúrgica em simulador ex-vivo | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mestrado Final.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.