Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35254
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Magaldi Ribeiro de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8824867434747325pt_BR
dc.contributor.referee1Audrey Beatriz Santos Araújopt_BR
dc.contributor.referee2Vivian Resendept_BR
dc.creatorLucas Viana Quitespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8856054093548892pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-18T15:43:32Z-
dc.date.available2021-03-18T15:43:32Z-
dc.date.issued2020-10-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35254-
dc.description.abstract1 Abstract 1.1 Background Mastering cerebrovascular microsurgical techniques requires intensive training, with hours spent into a laboratory. Ability learning and maintenance generally demand a supervisor to improve, and one is not always available, specially outside of an operating room setting. Using a software coach and a placenta could help a neurosurgeon in training to improve his abilities. 1.2 Methods: Five volunteer medical doctors with different levels of microsurgical expertize performed vessel dissection and micro-suture simulation in an ex-vivo model. Procedures were video recorded with color labeled instruments for computer analyzes of time, number of right and left hand movements, suture symmetry, vessel stenosis and leakage. Proficiency index software was suggested, in a self-challenge and self-coaching manner. 1.3 Results Proficiency index of microsurgical education (PRIME) pilot results were individually based in an intra-user analysis of performance. No statistical significance was found. 1.4 Conclusion PRIME could offer the capability of constant automated laboratory microsurgical practice under guidance, opening a new window of oriented training without a human tutor in a practical and feasible manner. Prospective, large data study is needed to confirm this hypothesis. Keywords: microsurgery, cerebrovascular surgery, computer vision, artificial intelligence, neurosurgical training, neurosurgical education, laboratory trainingpt_BR
dc.description.resumo2 Resumo 2.1 Introdução Tornar-se proficiente em técnicas microcirúrgicas necessitam de treinamento intensivo, com muitas horas gastas em laboratório. Aprendizado de novas habilidades microcirúrgicas, assim como sua manutenção demanda de constante prática supervisionada. Nem sempre é possível um a presença de um tutor para isso. A placenta juntamente com um software que avalie e mensure a proficiência do usuário se faz necessário para aprimoramento das habilidades cirúrgicas nesse contexto. 2.2 Métodos Cinco médicos voluntários, com diferentes níveis de expertise neurocirúrgica, realizaram três vezes a dissecção e microsurura de um vaso em um modelo placentário ex-vivo. O procedimento foi gravado em vídeo e os instrumentos marcados com cores para análise de cinco características: número de movimentos, tempo, simetria da sutura, estenose dos vasos e vazamento. A partir desses valores o índice de proficiência PRIME foi sugerido para guiar o cirurgião em seu aprendizado. 2.3 Resultado Os resultados do piloto PRIME (PRoficiency Index in Microsurgical Education) foram baseados em uma análise intra-usuários. Não foi demonstrada diferença estatística entre os valores analisados. 2.4 Conclusão O PRIME poderia ser um importante instrumento que iria oferecer a possibilidade de um treinamento microcirúrgico contínuo em laboratório, permitindo esse aprendizado fosse guiado e mensurado. Um estudo com um maior número de dados é necessário para verificar essa hipótese.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências Aplicadas à Cirurgia e à Oftalmologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmicrocirurgiapt_BR
dc.subjectcirurgia cerebrovascularpt_BR
dc.subjectvisão computacionalpt_BR
dc.subjectinteligência artificialpt_BR
dc.subjecttreinamento neurocirúrgicopt_BR
dc.subjecteducação neurocirúrgicapt_BR
dc.subjecteducação em neurocirurgiapt_BR
dc.subjecttreinamento em laboratóriopt_BR
dc.subject.otherMicrocirurgiapt_BR
dc.subject.otherInteligência Artificialpt_BR
dc.subject.otherTreinamento com Simulação de alta Fidelidadept_BR
dc.subject.otherNeurocirurgiapt_BR
dc.titleVisão computacional orientando técnica microcirúrgica em simulador ex-vivopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mestrado Final.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.