Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renato César Ferreira de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7770426854513021pt_BR
dc.creatorFelipe de Melo Martinspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4825559328844104pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-18T18:14:24Z-
dc.date.available2021-03-18T18:14:24Z-
dc.date.issued2020-07-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35262-
dc.description.abstractThe aim of this research was to discuss the results of a specific method in the teaching and learning of the Architecture and Urbanism project. This method tested the hypothesis that Architecture and Fiction enable a totalizing view and representation, which give the student freedom to creatively achieve concreteness in his/her early stages of project. In addition, it was able to study how this specific way of thinking is capable for expressing itself whiting concrete actions. Doing this, seems to pull the students beyond the initial simple sketches in preliminary architectural studies, with the hope of finding points that they would not glimpse. These points are the dreams that mix with human actions in space, and the dimensions that these totalities allow us to understand without using words. The approach of this research was qualitative, adding an exploratory view and case studies as its methodology. The study was carried out in the one period of two classroom at the UFMG School and demonstrated that some characteristics allow corroborating the hypotheses, refuting others. Much has been collected as material outside the scope of the research, but this material suggests important investigations for future work research.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral deste trabalho é tecer uma discussão dos resultados práticos de um método específico no ensino e aprendizagem do projeto de Arquitetura e Urbanismo. Este método testou a hipótese de que a Arquitetura e Ficção possibilitam uma representação totalizante, ou seja, que dá liberdade para o estudante alcançar criativamente concretude nos processos iniciais do projeto. Além disso, estudou-se como essa forma específica de pensar é capaz de expressar-se num fazer concreto. Este fazer parece superar os esboços e esquetes iniciais dos estudos preliminares arquitetônicos. Tem a esperança de encontrar pontos que ele não é capaz de vislumbrar. São esses os sonhos que se misturam às ações humanas no espaço, e as dimensões que tais totalidades permitem compreender sem o uso das palavras. A abordagem dessa pesquisa foi qualitativa, adicionando à metodologia uma visão exploratória e estudos de caso. O estudo foi realizado em sala de aula na Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), e demonstrou características que permitem corroborar algumas hipóteses, e refutar outras. Muito se coletou como material fora do escopo da pesquisa, e este material sugere investigações importantes para trabalhos futuros.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArquiteturapt_BR
dc.subjectRepresentaçãopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectCartumpt_BR
dc.subjectCriatividadept_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.titleArquitetura, desenho e ficção: uma contribuição para o ensinopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.