Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35286
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9504461153751227pt_BR
dc.contributor.advisor2Edgar Rodrigues Barbosa Netopt_BR
dc.contributor.advisor2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6722390835702727pt_BR
dc.contributor.referee1Isabel Cristina Moura Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Resende Allainpt_BR
dc.contributor.referee3Nilsia Lourdes dos Santospt_BR
dc.contributor.referee4Yone Maria Gonzagapt_BR
dc.contributor.referee5Ana Paula Vencattopt_BR
dc.creatorElisa Sampaio de Fariapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6759628378400973pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-19T13:30:23Z-
dc.date.available2021-03-19T13:30:23Z-
dc.date.issued2020-02-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35286-
dc.description.abstractIn an etho-ecological perspective to approach knowledge practices, this thesis associates, in a transversal manner, emblematic events with science practitioners and practitioners of axé in Minas Gerais and Piauí, Brazil. The experiences that allowed the configuration of this text happened, especially, in encounters with practitioners of african traditions within the Knowledge Encounters program at the Federal University of Minas Gerais, institutionally called T ransversal Training in Traditional Knowledge. The field research was configured as a new experience that, assumed in its scientific sense, was characterized as a trajectory of strong learning. Cultivating of epistemic disconcertment and the art of paying attention trough this learning trajectory allowed something rare: the possibility of the production of knowledge that articulates divergent worlds without losing sight of its borders, breaking the limit on what would be possible for a practitioner of the sciences to feel, think, do and create. Guided by the events on a cosmopolitical ethnography, we created ways of situated and scientific ways of knowing that made it possible to transform the limits of the sciences into borders and to think about objectivity and ethics as constituent dimensions of science practice. Finally, the strength of the confluences at the frontiers between science and axé subverted the opposition between different knowledge practices and reactivated attachments between us, practitioners of sciences and practitioners of axé, inspiring us on the great work to be done to create knowledge practices that respect differences, and to take care of our extraordinarily alive and heterogeneous existential territories.pt_BR
dc.description.resumoEm uma abordagem eto-ecológica das práticas de conhecimento, esta tese associa, de maneira transversal, acontecimentos emblemáticos com praticantes das ciências e praticantes de terreiro de axé em Minas Gerais e no Piauí. As experiências que permitiram a configuração deste texto se desdobraram, especialmente, em encontros com praticantes de tradições da matriz africana no âmbito do programa Encontro de Saberes na Universidade Federal de Minas Gerais, institucionalmente denominado de Formação Transversal em Saberes Tradicionais. A pesquisa em campo se configurou como uma nova experiência que, assumida em seu sentido científico, se caracterizou como uma trajetória de forte aprendizagem. O cultivo do desconcerto epistêmico e da arte de prestar atenção nessa trajetória de aprendizagem permitiu algo raro, a saber: a eventualidade de uma produção de conhecimento que articulou mundos divergentes sem perder de vista as suas fronteiras, quebrando o limite sobre o que seria possível para um(a) praticante das ciências sentir, pensar, fazer e criar. Provocados pelos acontecimentos e orientados por uma etnografia cosmopolítica, criamos modos de conhecer científicos e situados que possibilitaram transformar os limites das ciências em fronteiras e pensar sobre a objetividade e a ética como dimensões constituintes da prática das ciências. Enfim, a força das confluências nas fronteiras entre a ciência e o axé subverteu a oposição entre diferentes práticas de conhecimento e reativou vínculos entre nós, praticantes das ciências e praticantes de terreiros de axé, nos inspirando ao grande trabalho a ser feito para criar práticas de conhecimento que respeitem as diferenças, cuidando para que nossos territórios existenciais permaneçam extraordinariamente vivos e heterogêneos.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEtnografia cosmopolíticapt_BR
dc.subjectPráticas de conhecimentopt_BR
dc.subjectEstudos sobre as ciênciaspt_BR
dc.subjectEncontro de Saberespt_BR
dc.subjectCandomblépt_BR
dc.subject.otherEducação -- Etnologiapt_BR
dc.subject.otherCandomblé -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherCultos afro-brasileiros -- Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãopt_BR
dc.titleConfluências de axé nas instituições científicas: acontecimentos para pensar práticas de conhecimentopt_BR
dc.title.alternativeAxé confluences in scientific institutions: events to think about knowledge practicespt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020 Elisa Sampaio de Faria Doutorado Tese.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons